Koopjesdagen Black Friday en Cyber Monday winnen aan populariteit onder Nederlandse jongeren. Tachtig procent van de consumenten tussen de 18 en 34 jaar heeft interesse in de aanbiedingen. Dat blijkt uit onderzoek van accountants- en adviesbureau PwC.
Jongeren verwachten deze twee dagen gemiddeld 260 euro uit te geven, 30 euro meer dan vorig jaar. Onder oudere consumenten ligt dit bedrag een stuk lager; van de ondervraagden ouder dan 50 jaar heeft minder dan de helft interesse in de koopjesdagen.
Milo Hartendorf, retailexpert bij PwC: "We zien dat wanneer consumenten veel gebruikmaken van sociale media en zogenaamde 'deals' websites, de populariteit van Black Friday en Cyber Monday sterk toeneemt." Dat verklaart de bekendheid onder jongeren, aldus Hartendorf. "Desalniettemin geeft ruim een derde van de consumenten aan hun informatie te krijgen uit gedrukte reclamefolders."
Opvallend is dat de populariteit van Black Friday en Cyber Monday in Duitsland en Frankrijk een stuk groter is dan in Nederland. Daar geeft respectievelijk 71 en 75 procent van de consumenten aan geïnteresseerd te zijn in de koopdagen, tegenover 64 van alle Nederlandse consumenten. In het Verenigd Koninkrijk is dat percentage nog lager, namelijk 50 procent.
Hartendorf: "Nederlandse retailers moeten transparant blijven over hun kortingsacties en deze ook gefocust houden op deze specifieke dagen." Als de periode uitgesmeerd wordt en de transparantie afneemt, zoals in het VK, dan voedt dat de scepsis van de consument, stelt Hartendorf. "Dan boeten de dagen aan kracht in. Dit zie je met name terug bij de oudere consument, waar ook nu al de dagen minder populair zijn."
Reacties 0