Het jaarlijkse circus rond de Beste Winkelketen van Nederland bewijst weer dat de consument óók tijdens de feestdagen gek is op kwaliteit in combinatie met scherpe prijzen en een goede service. Onder de dertig categoriewinnaars vind je Specsavers, Zeeman, Hornbach, Welkoop, Expert, Mitra, Only for Men, Lucardi, Hunkemöller, Pearle Opticiens, Ici Paris XL, Etos, Beter Bed, Dirk, Action en IKEA.


Allemaal sterke partijen die er niet op prat gaan een luxe levensstijl te propageren, maar wel elke klant willen verwennen. En dat loont. Retailer of the Year is de winkel van ons allemaal die in 2020 ook kleding gaat verkopen. Bol.com heeft stuivertje gewisseld met Action, de non-fooddiscounter die zoveel eten en drinken in z’n schappen zet. De beleving van kwaliteit is een relatief begrip als voordeel koning is en contact met medewerkers wordt gezien als een overbodige luxe.


Clichés berusten vaak op waarheid: we leven in een land van gemiddelden. Als retailer in luxegoederen heb je hier weinig te zoeken. De P.C. Hooftstraat is de uitzondering die de regel bevestigt, waar voornamelijk Belgische en Hollandse rijken hun bolides parkeren om zich te laven aan persoonlijke luxe. Nederland is ook het land waar het fenomeen 'miljonairsfair' is uitgevonden. Masters...