Met zestien juweliershuizen (nee, noem het nóóit winkels) is Schaap en Citroen in ons land de belangrijkste speler in het hoogste segment van sieraden en horloges. Ceo Mark van Nieuwkerk over de perfecte klantbehandeling en de nieuwe relatie met merken. “Wie niet kan voldoen aan hun eisen maakt niet lang meer deel uit van het dealernetwerk.”


Wat heeft u met horloges en juwelen?
“Ik heb voor verschillende toonaangevende juweliersbedrijven gewerkt. En ik ben marketeer in hard en nieren. Voor mijn baan als ceo van Schaap en Citroen was ik ruim zeven jaar marketing- en salesmanager bij TUI. Ik leerde er concurrerend en kostenbewust te opereren.
In 2009 verkocht Maxeda Schaap en Citroen aan de Limburgse juweliersfamilie Martens. Onder Maxeda ging het niet goed. De strategie was onduidelijk. De nieuwe eigenaar ontwikkelde een toekomstvisie waardoor het bedrijf zich weer oprichtte en zich nestelde in de top van de Europese juweliersorganisaties.”


Wat was uw taak in dat proces?
“De familie verzocht mij in de geest van hun ondernemersvisie ceo te worden. Doel: een gezonde groei realiseren en daarnaast – en dat was hoognodig – het bedrijf upgraden naar een hoger niveau....