Groeiende volumes, grillige orderpatronen en krappe levertijden maken fulfilment er niet eenvoudiger op. Zeker niet als superioriteit boven alles gaat, merkt Hermès. Logistiek directeur Marianne Taam vertelt hoe het Franse merk met die uitdagingen omgaat.


Aan leveren uit voorraad doet Hermès niet. De producten van het Franse luxemerk, bekend van de handgemaakte leren tassen en de zijden sjaals en dassen, liggen wereldwijd in 310 winkels. Alleen wat die winkels twee keer per jaar bestellen wordt gemaakt in de veertien werkplaatsen die Hermès in Frankrijk bezit. En wat de winkels kunnen bestellen, is beperkt.


“We weten hoe lang het duurt om een tas of een sieraad te maken. Daardoor weten we ook hoeveel we maximaal kunnen produceren”, vertelt logistiek directeur Marianne Taam tijdens Manhattan Exchange, de jaarlijkse conferentie van softwareleverancier Manhattan Associates. Het merk kent drie grote uitdagingen in het logistieke proces tussen werkplaats en winkel. Eén daarvan is de snelle groei van het bedrijf. In de afgelopen tien jaar is de omzet verdrievoudigd. Dat heeft te maken met...