Het Nederlandse horlogemerk Grönefeld heeft moeite met uitbreiden, omdat tegenwoordig te weinig mensen het horlogevak uitoefenen. Dat vertelt eigenaar Bart Grönefeld in het decembernummer van RetailTrends.
De oprichter spreekt van een luxeprobleem: "De lijst met bestellingen blijft groeien en aangezien de horloges handgemaakt worden, trek je ze niet zomaar van de plank af." Op dit moment heeft de onderneming zeven horlogemakers in dienst. Dat moeten er meer worden, wil het bedrijf uitbreiden. "Dat is nog niet zo gemakkelijk. Tegenwoordig zijn er nog maar weinig mensen die dit vak uitoefenen."
Het Twentse horlogemerk werd elf jaar geleden opgericht door de broers Bart en Tim. "Bij het Zwitserse merk Audemars Piguet leerden we hoe je een praktisch gebruiksvoorwerp verheft tot mechanische kunst." Inmiddels is het merk succesvol in binnen- en buitenland. "Hoewel het in het begin echt overleven was, zagen we zo'n vier jaar geleden een stijgende lijn. Onze marketing was geprofessionaliseerd, we vielen twee keer in de prijzen op het Grand Prix d'Horlogerie de Genève – de Oscars in de horlogerie – en werden herkenbaarder voor consumenten", aldus de mede-eigenaar.
In de luxespecial van RetailTrends vertelt Grönefeld wat er allemaal komt kijken bij het maken van een luxe horloge en waarom hij het niet erg zou vinden als er nepvarianten inclusief merknaam worden gemaakt. Het decembernummer verschijnt vrijdag 6 december. Nog geen member? Klik hier voor meer informatie.
G T 6 dec, 15:43