9 van de 10 webwinkels bieden geen 'groene' bezorging aan

9 van de 10 webwinkels bieden geen 'groene' bezorging aan

Negen van de tien Nederlandse webwinkels biedt geen groene bezorgopties. Dat blijkt uit onderzoek van logistiek specialist Paazl. 

Voor het onderzoek keek Paazl naar de bezorgmethoden van de honderd populairste webwinkels in ons land. Slechts acht procent van hen geeft aan pakketjes op een duurzame manier te kunnen leveren. Vooral supermarkten en andere voedseldiensten bieden een 'groene' bezorgoptie aan, bijvoorbeeld door elektrische busjes in te zetten, te bezorgen met de fiets of de pakketjes op een ophaallocatie af te geven. Ook CO2-compensatie of een specifiek tijdslot vallen onder duurzame bezorgopties. Sport- en kledingwinkels bezorgen het minst vaak op een milieuvriendelijke manier.

Volgens Paazl hebben de grootste e-commercebedrijven 'de balans tussen klantvriendelijkheid en duurzaam bezorgen nog niet gevonden', omdat de consument verschillende wensen heeft. Zo bezorgt 77 procent de pakketjes wel gratis, vaak bij besteding van een minimumbedrag, en biedt 66 procent van de webwinkels bezorging op de volgende dag aan. 

Kledingketen H&M introduceerde deze week in 'fietsland' Nederland de mogelijkheid om online bestelling op de fiets te laten bezorgen. De 'green delivery' past naar eigen zeggen binnen het duurzaamheidsbeleid van de modeketen, die als doel heeft om in 2040 klimaatpositief te zijn.

Reacties

De dekking van o.a. de fietskoeriers is nog niet overal beschikbaar. Terwijl de grote jongens zoals Postnl, DHL en DPD een samenwerkings verband hiermee kunnen aangaan of dit zelf kunnen gaan aanbieden naast hun gebruikelijke bezorg opties.

Geplaatst door John van Os op 14 december 2019 om 11:22

Laatste nieuws









RetailTrends