FonQ denkt uit de rode cijfers te komen

FonQ denkt uit de rode cijfers te komen

Webwinkel fonQ verwacht dit boekjaar voor het eerst sinds jaren break-even te draaien. Het online woonwarenhuis heeft zijn focus verschoven van omzetgroei naar winstgevendheid, vertelt ceo Antoine Brouwer in gesprek met RetailTrends.

FonQ is de afgelopen jaren steeds hard gegroeid in omzet, maar leed de afgelopen jaren wel verlies. Na de overname door Ad Scheepbouwer en de komst van Brouwer, die nu beiden aandeelhouder zijn, is de strategie omgezet. “We hebben geen ambitie om verkocht te worden of naar de beurs te gaan, dus omzetgroei is geen doel op zich meer”, zegt Brouwer. Onder de vorige eigenaren was dat wel het geval. “Wij willen ook groeien, maar wel winstgevend groeien.”

FonQ leed vanaf 2014 verlies. Na de overname door Wehkamp-eigenaar RFS Holding lag de focus op sterke groei, waarbij veel geïnvesteerd werd met negatieve resultaten als gevolg. Eind 2016 kwam de woonwebwinkel weer in handen van Scheepbouwer, die eerder ook al grootaandeelhouder was. 

Hoeveel omzet fonQ dit jaar draait kan Brouwer nog niet zeggen, omdat het gebroken boekjaar tot eind maart loopt. Maar iets boven de honderd miljoen euro noemt hij een ‘reële inschatting’. De groei zit hem met name in de grotere woonartikelen zoals meubels. Van 56 andere productcategorieën, zoals diverse modeaccessoires, is vorig jaar afscheid genomen. Daar heeft fonQ bewust voor gekozen om meer focus te creëren. “We willen leider worden in home & living.”

In het januarinummer van RetailTrends verschijnt een uitgebreid interview met Antoine Brouwer. Hij gaat daarin onder meer in op de concurrentie van fonQ, zijn visie op fysieke winkels en het belang van samenwerkingen. Nog geen member, klik dan hier voor meer informatie.
 

Reacties

Kan pas alleen als je ook fysiek aanwezig bent in de straat

Geplaatst door Jesper A op 16 december 2019 om 17:09

Ervaring gehad met fonq. Tijdens overleg niet meer als 'n 5. Na ruim 2 jaar stres netjes opgelost

Geplaatst door A.c.a Vink op 17 december 2019 om 08:19

Laatste nieuws









RetailTrends