Het aantal fysieke winkels is in de afgelopen tien jaar met ruim 11 procent gedaald. Tegelijkertijd vervijfvoudigde het aantal webwinkels. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.

Vooral non-food winkels, met name op het gebied van dvd’s en cd’s, fotocamera’s en baby- en kinderkleding, verdwenen sinds 2010. In dat jaar telde Nederland nog meer dan 97 duizend fysieke winkels, inmiddels zijn dat er nog 86 duizend. Het aantal supermarkten nam in deze periode juist toe en het aantal voedingsspeciaalzaken, zoals bakkers, slagers en de groenteboer, bleef min of meer gelijk. Het aantal tuincentra en winkels in woninginrichting nam toe, net als winkels gespecialiseerd in communicatie(apparatuur) zoals mobiel bellen. 

De afname van het totaal aantal fysieke winkels heeft natuurlijk alles te maken met de groei van e-commerce. Het aantal webwinkels verdrievoudigde de afgelopen tien jaar naar veertigduizend. In 2012 kocht 64 procent van de Nederlanders ouder dan 12 jaar wel eens iets bij een webshop. In 2019 bedraagt het percentage dat online shopt 79 procent. Bedrijven hebben steeds vaker een webshop en behalen steeds meer omzet uit de online verkoop.