Aantal winkels in tien jaar tijd ruim 10 procent gedaald

Aantal winkels in tien jaar tijd ruim 10 procent gedaald

Het aantal fysieke winkels is in de afgelopen tien jaar met ruim 11 procent gedaald. Tegelijkertijd vervijfvoudigde het aantal webwinkels. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.

Vooral non-food winkels, met name op het gebied van dvd’s en cd’s, fotocamera’s en baby- en kinderkleding, verdwenen sinds 2010. In dat jaar telde Nederland nog meer dan 97 duizend fysieke winkels, inmiddels zijn dat er nog 86 duizend. Het aantal supermarkten nam in deze periode juist toe en het aantal voedingsspeciaalzaken, zoals bakkers, slagers en de groenteboer, bleef min of meer gelijk. Het aantal tuincentra en winkels in woninginrichting nam toe, net als winkels gespecialiseerd in communicatie(apparatuur) zoals mobiel bellen. 

De afname van het totaal aantal fysieke winkels heeft natuurlijk alles te maken met de groei van e-commerce. Het aantal webwinkels verdrievoudigde de afgelopen tien jaar naar veertigduizend. In 2012 kocht 64 procent van de Nederlanders ouder dan 12 jaar wel eens iets bij een webshop. In 2019 bedraagt het percentage dat online shopt 79 procent. Bedrijven hebben steeds vaker een webshop en behalen steeds meer omzet uit de online verkoop.
 

Reacties 5


Olaf Zwijnenburg 18 dec, 10:41

Erg vervelend dat er door het CBS andere aantallen worden gecommuniceerd dan door Locatus. Die spreken nog steeds van 91 duizend winkels..... :(


Olaf Busch 18 dec, 10:48

En als het om de afname van het aantal winkels gaat: is er dan nog een verschil tussen Locatus en CBS?


Maarten Roelevink 18 dec, 15:02

Logisch toch, stijgende huren en minder bezoekers, dan blijven alleen de grote jongens over. Als er een ooit een wet komt dat als een winkelruimte langer dan 3 maanden leegstaat er boetes volgen dan zal je snel zien dat er ook weer leuke nieuwe lokale winkels komen.


Wij van wc eend Adviseren wc eend! 18 dec, 17:37

Waarom stenen winkels... winnen?


Jan Janssen 31 dec, 15:00

Trieste ontwikkeling, die ik helaas ook zie in de plaats waar ik woon. Zeker een stuk of 10 lege winkelpanden, en nog enkele die opheffingsuitverkoop houden. Helaas zijn het vooral de kleinere zelfstandige winkeliers die het loodje leggen 'dankzij' internetverkopen. Wat overblijft is de eenheidsworst van de grote ketens. Beleving (om dat woord maar weer eens te gebruiken) is ver te zoeken.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!