Winnaar/verliezer van de week: Jumbo en HP

Winnaar/verliezer van de week: Jumbo en HP

Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht iedere vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: Jumbo dat garen spint bij de samenwerking met HEMA en HP dat het onderspit delft.

Winnaar: Jumbo
Bij Albert Heijn keken ze een maand geleden raar op: HEMA liet weten dat het af zag van een samenwerking met de supermarktketen. Er werd een streep gezet door shop-in-shops van Albert Heijn in grote HEMA-filialen. Kort erna werd duidelijk dat HEMA een nieuwe partner had gevonden: AH's grote concurrent Jumbo. De twee ketens kondigden een samenwerking in Nederland en België aan. Hoe die eruit komt te zien, werd deze week duidelijk. Jumbo neemt zeventien winkels van HEMA over en maakt er supermarkten van. Het gaat vooral om winkels in de binnensteden, zodat Jumbo in één klap zijn City-concept een flinke boost kan geven. Met acht winkels kwam dat tot dusver nog niet echt van de grond. Ook maakt Jumbo zijn entree op stations, waar Albert Heijn met zijn To Go-winkels een prominente plek inneemt. Jumbo gaat daar met HEMA een nieuw concept...

Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht iedere vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: Jumbo dat garen spint bij de samenwerking met HEMA en HP dat het onderspit delft.

Winnaar: Jumbo
Bij Albert Heijn keken ze een maand geleden raar op: HEMA liet weten dat het af zag van een samenwerking met de supermarktketen. Er werd een streep gezet door shop-in-shops van Albert Heijn in grote HEMA-filialen. Kort erna werd duidelijk dat HEMA een nieuwe partner had gevonden: AH's grote concurrent Jumbo. De twee ketens kondigden een samenwerking in Nederland en België aan. Hoe die eruit komt te zien, werd deze week duidelijk. Jumbo neemt zeventien winkels van HEMA over en maakt er supermarkten van. Het gaat vooral om winkels in de binnensteden, zodat Jumbo in één klap zijn City-concept een flinke boost kan geven. Met acht winkels kwam dat tot dusver nog niet echt van de grond. Ook maakt Jumbo zijn entree op stations, waar Albert Heijn met zijn To Go-winkels een prominente plek inneemt. Jumbo gaat daar met HEMA een nieuw concept ontwikkelen. Bovendien gaan stapsgewijs alle Jumbo-supermarkten in Nederland en België HEMA-artikelen verkopen, zoals kookgerei, theedoeken en glazen. Zo kan Jumbo, zoals retaildeskundige Rupert Parker Brady het noemt, zijn klanten verrassen met 'het meest geliefde merk van Nederland': HEMA.

Verliezer: HP
Eigen cartridges eerst, dat lijkt het motto bij printerfabrikant HP. Maar dat gaat zomaar niet, oordeelde het gerechtshof in Amsterdam deze week in een zaak tussen de Stichting 123inkt-huismerk klanten en de Amerikaanse gigant. Volgens het hof ging HP in 2016 in de fout bij het blokkeren van huismerkcartridges. De fabrikant informeerde onjuist en gebrekkig over de oorzaak en de oplossing van het probleem. Gebruikers kregen de melding dat een of meerdere cartridges beschadigd waren. Pas als ze officiële HP-inktcartridges zouden gebruiken, zou de melding verdwijnen. Maar er bleek niets mis met de huismerkcartridges. De firmware zorgde ervoor dat deze cartridges niet werden geaccepteerd. De webwinkel richtte de Stichting 123inkt-huismerk klanten op, waar consumenten een schadeclaim konden indienen tegen HP. De stichting sleepte HP voor de rechter, maar verloor de zaak. In hoger beroep won ze alsnog. Eerder trok HP al aan het kortste eind in een zaak over chips op huismerk-cartridges die te veel zouden lijken op die van HP. Binnenkort komt er wellicht nog een zaak. 123inkt.nl overweegt naar de rechter te stappen, omdat HP eerder dit jaar met een firmware-update wederom andere cartridges blokkeerde. Dat moet maar eens afgelopen zijn, vindt de webshop.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!