Zwaar jaar voor Britse retailers: iedere dag 61 winkels dicht

Zwaar jaar voor Britse retailers: iedere dag 61 winkels dicht

Het was weer een zwaar jaar voor Britse retailers. Iedere werkdag sloten 61 winkels voorgoed de deuren, waarmee wekelijks ruim 2750 banen verloren gingen. In 2019 verdwenen meer dan 140 duizend banen. Dat blijkt uit cijfers van het Britse Centre for Retail Research (CRR), meldt The Guardian.

Meer dan de helft van de ontslagen was het gevolg van winkelsluitingen door ketens als Marks & Spencer en House of Fraser. Ook verdwenen veel banen doordat ketens omvielen, zoals Karen Millen en Coast.

De winkels in de high streets ondervinden veel last van internet, maar ook hoge belastingen duperen de retailers volgens het CRR. Als daar niets aan gedaan wordt, dreigt 2020 volgens het CRR een nog rampzaliger jaar te worden.

Reacties 16


John Michiels 2 jan, 10:21

En dan moet de Brexit nog komen...


Filip Vandeborne 2 jan, 10:25

Niet alleen in UK! Ook in België en Nederland is er een serieus probleem in de (mode)retailsector. Als zelfs de "groten" het al niet meer halen dan kan je denken hoeveel "kleintjes" het water aan de lippen staat. wij zijn 4de generatie schoenenverkopers en helaas de laatste! Onze kinderen hebben teveel gezien en weten wel beter...... We moeten nog 6 jaar vooraleer op pensioen te kunnen gaan maar momenteel is onze grootste zorg of we dat zelfs nog halen, Personeel is al weg, kosten bespaard op alles wat kan.... maar we gaan er ieder jaar verder op achteruit. Het enige wat telt voor de consument is korting.


Bob Ultee 2 jan, 11:40

Dit gaat in Nederland ook gebeuren. Dan krijgen de arogante Nederlandse winkeliers eindelijk wat ze verdienen. Het zijn geen ondernemers maar kruideniers en voor kruideniers is er geen toekomst. Verstandige mensen kopen alles al (veel goedkoper en met betere service) online en in de toekomst zal iedereen dat doen, gelukkig. Ik kan niet wachten om goed m'n slag te gaan slaan in de opheffingsuitverkoop van winkels als The Society Shop, Oger etc.

De macht aan de consument! (die betaald er immers voor).


antoon van kempen 2 jan, 12:46

Bobje toch ...ben je een beetje gefrustreerd in het nieuwe jaar..misschien mag je ergens gaan spelen in de ballenbak


Bob Ultee 2 jan, 12:49

Nooit gefrustreerd, wel visionair.


Machiel R 2 jan, 13:35

Ik heb Bob heeeel lang geleden een mooi verhaal over zijn Sabon horen vertellen op een ondernemerscongres. Klonk toen niet slecht, maar je visioenen bleken echt zeepbellen.


Bert Ysfogel 2 jan, 13:46

Bob lijkt me een naar,negatief en gefrustreerd mannetje.


Joyce Thijssens 2 jan, 16:04

Vreselijke reactie Bob! Je bent erg gefrustreerd. Je weet maar half hoe kleine zelfstandige zich uit de naad werken om het hoofd boven water te houden. En hoezo arrogant? Als er nog meer online gekocht wordt, gaan er nog meerdere winkels sluiten. Weet je hoeveel mensen dadelijk zonder werk zitten. En een saai lege winkelstraat word er ook niet beter op. Mensen koop in de winkel ipv online!!


Bob Ultee 2 jan, 16:05

Veel jaloerse mensen hier, jammer. Ik weet uit ervaring dat retail ten dode is opgeschreven, dat heet voortschrijdend inzicht. Maar inzicht zie/lees ik hier maar weinig.


Jeroen F. 2 jan, 17:26

Toch zijn er gelukkig ook nog wél retailers, die het (ook fysiek!) schijnbaar wél goed doen. Dille & Kamille is m.i. een goed voorbeeld. Het schijnt dat dáár de consument wel degelijk graag komt en koopt. En alhoewel Dille & Kamille inmiddels ook al weer wat jaartjes online verkoopt, blijft de vraag naar méér winkels van Dille & Kamille nog altijd aanwezig. Langzaam maar tóch, komen er beetje bij beetje telkens nieuwe winkels van deze keten erbij. En volgens mij gaan ze binnen niet al te lange tijd ook voor het eerst openen in Frankrijk en Duitsland. Dus het kan wél, mits je de juiste formule hebt.


Filip Vandeborne 2 jan, 18:22

Bob, Ik heb je even gegoogled en lees dat je ook (succesvol ?)ondernemer bent! Proficiat hiervoor en hopelijk blijft dit ook voortduren en alle respect voor je mening over de "stenen winkels" . Zelf hebben wij al bijna 150 jaar een schoenenzaak op de zelfde locatie en ik vind het jammer dat we de laatste 5 jaar zo hard achteruitgaan . Kan je makkelijk zeggen dat we ons moeten aanpassen aan de klant....... Is 100% waar en doen we ook, alleen het gaat echt zo hard dat we de "nieuwe klant " niet kunnen bijbenen, Je investeert , je boort nieuwe doelgroepen aan... maar uiteindelijk kunnen we niet meer tegen de ketens ( of online shops) op die constant met korting strooien . dan hebben we het nog niet over de outletcentra die overal openen. Klanten zijn wel goed zot om de volle pot te betalen voor schoenen. Alleen ....de kleine winkelier kan dit niet volgen en velen sluiten geruisloos hun zaak. Alleen in Nl al meer dan 1000 schoenzaken minder in 6 jaar tijd! Enig idee hoeveel leed dat met zich meebrengt in veel families? In België is het al niet veel beter . Talloze collega's zijn de laatste jaren gestopt uit pure frustratie/miserie .Het is dat wij niet kunnen ( durven?) stoppen wegens leningen af te betalen en huurcontracten winkelpand en studerende kinderen en nul euro inkomsten als we de deur sluiten en alle schulden afbetaald zijn. Anders wisten we wel beter! Wie neemt nu nog een 57 jarige zelfstandigehandelaar in dienst? Wanneer ik een mooie jobaanbieding zou krijgen en mijn echtgenote ook dan stoppen we onmiddellijk! Maar vrees dat dit een droom blijft.
Ik hoop dat je nog jaren goeie zaken mag doen , maar jezelf visionair noemen is je volle recht, maar toch beseffen dat er veel handelaars het echt niet makkelijk hebben en dat ze er vaak niets aan kunnen doen. Als je geld hebt kan alles als je geen geld meer hebt en de bank draait de kraan dicht dan stopt het .


c.t. de koning 2 jan, 18:39

hoe kan een online schoenenverkoop ooit eens winst maken
als de klant 3 paar besteld past en 2 paar terugstuurd
Ben ik nou zo dom


Filip Vandeborne 2 jan, 20:33

Fijn om te lezen dat er begrip is voor de kleine handelaar die wel mee wil maar niet meer mee kan omdat die met de rug tegen de muur staat, het zal een eeuwige discussie blijven tussen beide groepen "believers" . Winkels zullen er altijd wel zijn , hoeveel en welke dat zal een groot vraagteken blijven,


Bert Bleiswijk 3 jan, 16:06

Tsja, als je eenmaal volwassen bent hou je dezelfde schoenmaat. Waarom zou ik deze dan nog in een winkel kopen? Online veel meer keuze en betere aanbiedingen. Winkels blijven wel maar voor bepaalde zaken die maatwerk zijn of wat ik echt wil zien en voelen. Qua non food (barcode handel) kun je 75-80 % makkelijk online kopen...


Jan Verdoes 3 jan, 21:30

Bert heb zeker geen vrouw tuis. 40% van alle online kleding aankopen word retour genomen. Dit komt ook gewoon omdat het zo makkelijk en kosteloos is. Maar verpest ongetwijfeld wel de winst.


Jan Verdoes 3 jan, 21:39

De toekomst zit hem in het groot winkelbedrijf wat zowel de fysieke winkel en de online markt belvliegt. Zou alleen online de toekomst hebben zou amazon ook niet bezig zijn met hele supermarkt ketens over te nemen in de USA. Dit word hoofdzakijk ook gedaan om sneller netto winst te realiseren. Dit laatste zegt genoeg

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!