'Europa moet gratis terugsturen pakketjes verbieden'

'Europa moet gratis terugsturen pakketjes verbieden'

Ceo Wouter Torfs van de gelijknamige Belgische schoenwinkelketen wil dat Europa het gratis terugsturen van pakketjes verbiedt. Bij Torfs komt een op de vier paar bestelde schoenen terug, omdat ze niet passen of omdat de klant ze niet mooi vindt. Bij grote spelers loopt dat volgens Torfs op tot zestig procent. Een onhoudbaar model, vindt hij.

"Ik heb geen zin om als eerste Belgische webshop te zeggen dat gratis terugsturen niet meer kan. Misschien moet er daarom op Europees vlak wel wetgeving komen", zegt Torfs in het Vlaamse Radio 2-programma De Inspecteur. "De lat moet voor iedereen gelijk liggen. Ook maatschappelijk zou dit een goede zaak zijn als je je bedenkt hoeveel camionettes (bestelauto's, red.) er nu heen en terug moeten rijden met al die pakjes."

In het programma roept Torfs verder Belgische consumenten op om de eigen retailers niet over het hoofd te zien. Hij ziet dat steeds meer Belgen bij buitenlandse webwinkels bestellen. "We willen allemaal zo veel mogelijk politiek correct zijn zijn, maar als het om onze portefeuille gaat willen we enkel het goedkoopste. Want dan stellen we ons geen vragen waar dat product gemaakt is en of het wel gebeurde in goede omstandigheden."

Reacties 7


Jan Janssen 6 jan, 10:20

Torfs is vast niet de enige keten die hier last van heeft. De branche heeft het probleem zelf gecreëerd, laat het hen dan ook zelf oplossen in plaats van dit op de overheid af te schuiven.


Retail Specialist 6 jan, 10:32

Volledig mee eens Jan.
De ketens graaien omzet weg bij de fysieke retailers met dit soort gratis gemak. Niet zo gek dat de consument daarvan profiteert. En nu maar huilen en de overheid vragen om in te grijpen.


Charles Paape 6 jan, 10:34

Klinkt hetzelfde als een verbod op het geven van korting om zo je concurrent uit te schakelen. Te gek voor woorden!!!


Web Winkelier 6 jan, 10:38

De lat ligt ook voor iedereen gelijk. Het staat de schoenenverkoper vrij om dit in rekening te brengen. Wellicht dat dit dan weer een reden is voor de consument om in stenen winkels te shoppen. Wat een uitspraak van die man zeg.


A.t Van geloof 6 jan, 13:08

Als verkoper een verkeerd product verzoend moet de consument dan ook het terug zenden betalen. De e-bedrijven hebben dit zelf gecreëerd en nu moet de regering dit maar oplossen van de fout die ze vroeger gemaakt hebben


Seb Seb 6 jan, 14:41

De webwinkel hoeft enkel de aankoop + verzendkosten terug te betalen, het gratis terugsturen, daar kiest de webshop zelf voor. Met andere woorden: Torfs kan gewoon retourkosten in rekening brengen als hij dat wilt. Daar is geen wet voor nodig.

Torfs heeft veel vestigingen, hij kan prima retourneren in een filiaal gratis maken en kosten in rekening brengen als ze liever per post / pakket willen terugsturen. Of bijv. beter kijken naar de data van zijn ecommerce en profielen die veelvuldig retourneren, standaard kosten in rekening te brengen etc.

Hiermee schaad je niet de 'normale' consument.


Jelle N 6 jan, 17:38

Het zal vanzelf op den duur wel betalen worden op retour zendingen. Er moet een keer winst gemaakt worden.maar of er dan stenen winkels zijn is de vraag.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!