Geen rokerige coffeeshop met een schreeuwerige inrichting en felle neonlampen, maar een rustige, lichte ruimte met een Scandinavisch tintje. Dat is de shop van Dockside Cannabis in de Amerikaanse stad Seattle, waar de verkoop van marihuana aan consumenten honderd procent legaal is. Net als bij een coffeeshop staat ook hier de klantbeleving centraal – maar dan wel op een educatieve manier.
De designers en oprichters van deze wietwinkel wilden de groei en transformatie van de cannabismarkt (van duister en verboden naar transparant en legaal) in beeld brengen. Dat deden ze door een minimalistische shop te ontwerpen, met veel licht en ruimte. Houten toonbanken bieden ruimte aan de producten, bedoeld voor medicinaal en recreatief gebruik, die soms onder een glazen stolp worden tentoongesteld. Zo voorkomen de winkeleigenaars dat klanten ze aanraken en worden...
Geen rokerige coffeeshop met een schreeuwerige inrichting en felle neonlampen, maar een rustige, lichte ruimte met een Scandinavisch tintje. Dat is de shop van Dockside Cannabis in de Amerikaanse stad Seattle, waar de verkoop van marihuana aan consumenten honderd procent legaal is. Net als bij een coffeeshop staat ook hier de klantbeleving centraal – maar dan wel op een educatieve manier.
De designers en oprichters van deze wietwinkel wilden de groei en transformatie van de cannabismarkt (van duister en verboden naar transparant en legaal) in beeld brengen. Dat deden ze door een minimalistische shop te ontwerpen, met veel licht en ruimte. Houten toonbanken bieden ruimte aan de producten, bedoeld voor medicinaal en recreatief gebruik, die soms onder een glazen stolp worden tentoongesteld. Zo voorkomen de winkeleigenaars dat klanten ze aanraken en worden de wietpijpjes verheven tot kleine kunstwerkjes.
De houten wanden over de lengte van de winkel kunnen uitgeschoven worden, om schappen met nog meer artikelen te onthullen. In de winkel worden naast ‘pure’ cannabis ook cannabis-etenswaren, -olies en -sprays, -cosmetica en -drankjes verkocht.
Met hun winkels willen Dockside-oprichters Aaron, Maria en Oscar sinds 2011 een plek creëren waar klanten zich veilig en geborgen voelen en waar ze zelfs ‘hun ouders of grootouders mee naartoe kunnen nemen’. Daarnaast wil Dockside zich afzetten tegen de zwarte markt in marihuana. Het bedrijf meent zich in zijn filialen te onderscheiden met zijn klantervaring, onder meer door de 'comfortabele inrichting' en specialistisch personeel. In zijn tweede Seattle-store bevindt zich een heus Cannabis Museum, bedoeld om klanten te informeren over het (in de hele staat Washington legale) plantje. Het bedrijf heeft in totaal vier fysieke locaties in de VS en een webwinkel.