Verkoop groente en fruit in de lift, consument gaat voor gemak

Verkoop groente en fruit in de lift, consument gaat voor gemak

Nederlandse consumenten kochten in 2019 twee procent meer groente en fruit ten opzichte van een jaar eerder. Dat blijkt uit cijfers van GfK, die in handen zijn van belangenvereniging GroentenFruit Huis. De groei wordt vooral gedreven door de stijgende populariteit van kant-en-klare verspakketten.

De verkoop van pakketten met genoeg gesneden groente voor een complete maaltijd steeg met bijna veertig procent. Een op de drie huishoudens kocht vorig jaar een verspakket. Ook zakjes met voorgesneden groenten worden vaker verkocht; binnen de totale supermarktomzet uit verse groente was deze categorie goed voor een aandeel van 43 procent. 

De stijging is opvallend, gezien de btw-verhoging op groente en fruit van zes naar negen procent. De consument betaalde gemiddeld vier procent meer voor een kilo verse groenten dan een jaar eerder. De kiloprijs van vers fruit daalde juist een procent. Die daling heeft onder meer te maken met hogere prijzen in 2018, toen weersomstandigheden voor een kleiner aanbod zorgden.

Volgens GroentenFruit Huis blijkt uit de cijfers van GfK dat de klant bereid is meer te betalen voor gemak. 
 

Reacties

Dit is ook goed nieuws voor de AGF speciaalzaken. Door de steeds verder teruglopende service in de supermarkt komt er weer ruimte voor nieuwe AGF winkels en vernieuwende versmarkten. De groeiende verpakkingsberg, het invoeren van scankassa's en aandeelhouders gerichtheid zorgt ervoor dat de klant steeds minder aandacht krijgt. Daarnaast wordt de supermarktklant steeds nadrukkelijker richting online winkelen geduwd. Al deze ontwikkelingen creëren ruimte voor nieuwe verswinkels. Met het groeiende bewustzijn voor gezonde voeding ligt er een enorme kans voor een nieuwe visie en invulling voor AGF winkels.

Geplaatst door Herman van Wissen op 9 januari 2020 om 13:32

Laatste nieuws









RetailTrends