Nederlandse consumenten kochten in 2019 twee procent meer groente en fruit ten opzichte van een jaar eerder. Dat blijkt uit cijfers van GfK, die in handen zijn van belangenvereniging GroentenFruit Huis. De groei wordt vooral gedreven door de stijgende populariteit van kant-en-klare verspakketten.

De verkoop van pakketten met genoeg gesneden groente voor een complete maaltijd steeg met bijna veertig procent. Een op de drie huishoudens kocht vorig jaar een verspakket. Ook zakjes met voorgesneden groenten worden vaker verkocht; binnen de totale supermarktomzet uit verse groente was deze categorie goed voor een aandeel van 43 procent. 

De stijging is opvallend, gezien de btw-verhoging op groente en fruit van zes naar negen procent. De consument betaalde gemiddeld vier procent meer voor een kilo verse groenten dan een jaar eerder. De kiloprijs van vers fruit daalde juist een procent. Die daling heeft onder meer te maken met hogere prijzen in 2018, toen weersomstandigheden voor een kleiner aanbod zorgden.

Volgens GroentenFruit Huis blijkt uit de cijfers van GfK dat de klant bereid is meer te betalen voor gemak.