'Didi lukte het niet om bij te blijven'

'Didi lukte het niet om bij te blijven'

Volgens retailexpert Kitty Koelemeijer heeft het failliete Didi zijn beste tijd gehad. Dat stelt Koelemeijer in een gesprek met RetailTrends. "Het bestaat al lang en had ook echt bestaansrecht, maar inmiddels wordt de doelgroep ouder en dan zie je dat zo'n formule het niet redt om bij te blijven."

Het veranderen van de markt, de opmars van online en de komst van fastfashionspelers zorgt ervoor dat Didi de aansluiting met zijn doelgroep verliest, aldus Koelemeijer. "Het is misschien veelzeggend dat ik nooit meer denk aan het merk Didi."

Om een eventuele doorstart kans van slagen te geven denkt Koelemeijer dat het nodig is om efficiencyslagen te maken aan de inkoopzijde, en het opzetten van een omnichannelstrategie is onmisbaar. Maar als de retailexpert heel eerlijk is, zou ze haar vingers er niet aan branden, omdat Didi hoogstwaarschijnlijk ten onder gaat aan de grote massa. 

Didi vroeg maandag uitstel van betaling aan, maar de surseance werd al snel omgezet in een faillissement. Curator Tineke Wolswinkel wijt het bankroet aan de online concurrentie. De modeketen richt zich op de vrouw van middelbare leeftijd en heeft ruim tachtig winkels in ons land. De webshop is uit de lucht, maar de winkels blijven vooralsnog open.

Reacties 38


JE Seltenrijch 10 jan, 06:26

Zó zonde! Voor mij echt een teleurstelling. Ik koop bijna al mijn kleding bij Didi omdat de maten gewoon de maten zijn. Past eigenlijk altijd wel. Wat ook zo fijn is aan Didi, is dat je altijd een complete set kan kopen. Daar zijn zij heel sterk in. Ik hoef nooit als ik bijv. een broek heb gekocht, naar een andere zaak om er iets bijpassend te kopen. En,...het is toch vaak wat apartere kleding.
Echt zonde dus!


Rina Koning 10 jan, 07:49

Echt heel jammer. Ik kocht bijna al mijn kleding bij Didi. Dat werd wat minder toen Didi uit Winschoten vertrok omdat de franchiser geen overnamekandidaat kon vinden. Nu ben ik aangewezen op Groningen of Emmen. Voor mij was Didi een trendsetter. Krijg altijd complimenten voor de complete bijpassende sets die ik draag.


Margriet Breeschoten 10 jan, 08:19

Ook ik vind het heel jammer, want ik kan alleen maar bij Didi slagen. Er zijn bijna geen leuke kledingwinkels voor vrouwen van middelbare leeftijd. Wel vind ik dat de laatste collecties wat minder waren. Eerder waren er meer leuke kleurrijke tuniekjes die ook draagbaar waren. Die draag ik nog steeds! Misschien dat er teveel winkels waren en is het een optie om, net als Steps, toch een aantal filialen open te houden en daarnaast online te verkopen. Zelf vind ik het toch prettig om kleding te kunnen passen.


Thea Huibers 10 jan, 08:42

Margriet Breeschoten ik denk dat jij gelijk hebt, de huur van de winkelpanden zijn hoog en er is weinig publiek in de winkelstraten. En omdat online op te vangen is voor geen enkel bedrijf mogelijk. Misschien kunnen wij ons beter expert noemen want ik denk dat kitty haar kleding ook alleen online koopt en nooit een winkelstraat heeft gezien hoe leeg die zijn. En dat dus de retailers een hoop geld betalen voor een winkelpand en personeel waar geen publiek loopt omdat het er overal er verlaten uit ziet en ferm gezelligheid meer is zo als vroeger


Marlies Klicks 10 jan, 09:37

Echt heel erg jammer, 90% van mijn kleding is van Didi!!!! Waar moet ik nu heen met mijn wat grotere maat? Didi is wat aparter dan de meeste modeketens, dit is echt een gemis! Ik hoop op een doorstart!


Anne-Marie Bigby 10 jan, 09:58

Super jammer, heb alleen maar kleding van DIDI. Maat is altijd de juiste maat en de combinaties zijn prachtig. Zoveel blije klanten altijd. Er moet toch vast wel een keten zijn die kan overnemen??


Marjan Spol 10 jan, 10:50

Didi had tenminste een niet standaard collectie. De winkels die blijkbaar wel bestaansrecht hebben, is eenheidsworst. Héél jammer deze beslissing.


Brigitte Hulscher 10 jan, 11:00

Zelf kocht ik nooit wat bij Didi maar vind het wel zorgelijk dat het aantal fysieke modewinkels voor vrouwen krimpt. Het aanbod wordt daardoor steeds minder, en daarmee het bezoekmotief voor een centrum ook. Naarmate er minder diversiteit is aan winkels, beperkte keuze en de winkels ook in hun assortiment achterblijven bij behoefte doelgroep, dan wordt het minder aantrekkelijk. Ik heb altijd geleerd dat de sfeer en service, de compleetheid van aanbod, de diversiteit van het assortiment van belang zijn of je bezoekers trekt. Wellicht zijn het ook de huren en andere vaste lasten die te hoog zijn...
Het zou een probleem van meerdere partijen moeten worden dan alleen de onderneming. Maar helaas is dat nog wensdenken.


Mieke Krop 10 jan, 11:05

Héél jammer, hier in Haarlem 2 winkels met altijd een goed advies. Altijd complimenten wat leuk wat je aan hebt, mijn antwoord altijd steevast bij DiDi. Hoop op een doorstart, misschien met wat minder winkels en de online weer in de lucht. Ook jammer voor het altijd vriendelijke personeel.


Reinder Koornstra 10 jan, 11:26

Wat weer een onzin, om de teloorgang van DIDI te wijten aan de webshops. Die zíjn er toch al een tijdje, lijkt me. Maar retailers die, groot of klein, flexibel omgaan met deze nieuwe technologie, zijn helaas uiterst zeldzaam!
Vroeger was de wrange grap in zwang dat generaals altijd de vorige oorlog vechten, maar bij retailers is dat ook het geval: Dát hebben we hier nooit gedaan. En dat in een industrietak waar 5% omzetverlies al de stormbal in top gaat, en 10% dat er zwaar verlies wordt geleden!


Ineke Simon 10 jan, 12:12

Heel jammer. Waar kan ik nog leuke goed passende kleding kopen? Ik koop bijna alles bij Didi. En online vibd ik niet handig omdat je niet kunt passen. Ga altijd naar fysieke winkels .


Paula L. 10 jan, 15:00

Echt heel jammer, koop bijna alles bij Didi. Wordt echt een probleem om nu leuke kleding te kopen.
Ik hoop zeker op een doorstart.


Alice Goosensen 10 jan, 15:06

Ik hoop ook echt op doorstart koop al mijn kleding bij didi!


Annie Van Velzen 10 jan, 15:08

Wat ontzettend jammer. Waar moet ik nu naartoe. Kocht a l mijn kleding bij Didi. Mooie collectie en van geweldige kwaliteit . Na de eerste keer mooit meer hoeven passen. Altijd perfecte pasvorm. Ik hoop zeker op een door start


Riet Cerpentier 10 jan, 16:38

Ik kocht niet elke keer wat bij Didi maar wel vaak. Ook ik merk dat er steeds meer ketens zijn voor jonge strakke mensen en steeds minder voor middelbare vrouwen al dan niet met grotere maat.. ooit 1 keer in de Primark gekeken


Maeyken Van Helden 10 jan, 17:37

Ook ik koop bijna al mijn kleding bij Didi. Ik weet dat ik daar terecht kan voor jasjes en blouses in maat 34 die perfect passen en broeken in 36 die wel aansluiten in mijn taille - dit in tegenstelling tot de situatie bij veel andere merken. Dus ik hoop erg op een doorstart. Wat ik verder nog niet gelezen heb, maar toch ook belangrijk is: de prijs. Didi is veel betaalbaarder dan Promiss of Steps en heeft minder zakelijke kleding en complete setjes. Heel fijn voor vrouwen die wel werken maar niet in een corporate omgeving. En dat online kopen? Als je bovenmate afwijkt van je ondermaats dan is online jurkjes kopen altijd een teleurstelling. Dus ik koop alleen in de winkel of online bij Didi want dan weet ik wat ik krijg.


Thea Fokker 10 jan, 19:48

Zo jammer,goede kleding van natuurlijke materialen,goede maten,hoop op een doorstart


Jannie van der heide- van der meulen 10 jan, 19:50

Ik hoop echt op een doorstart. Ik vind hun kleding net even iets anders. Het is vrolijk en betaalbaar. Koop er veel van mijn kleding.


Maria Noort 10 jan, 22:27

Ik koop ook bijna al mijn kleding bij DIDI superkwaliteit wat ik van andere winkels niet kan zeggen.Al jaren al mijn broeken daar vandaan en de kleuren blijven supergoed.De webshops zijn er al lang,maar ik koop nog steeds in de winkels.Fijn personeel.Als ze nou eens de parkeergarages gratis zouden maken komen ook meer mensen winkelen.Net als in Overheid en.Er zijn daar 6 parkeergarages allemaal gratis.Daar kun je nog winkelen en daar zijn ook webshops.
Het personeel hoort het altijd op het allerlaatst,die zijn de laatste waar ze rekening mee houden.Zonder het personeel hadden ze niks verdient.Jammer heel erg jammer.


Maria Noort 10 jan, 22:29

Ik koop ook bijna al mijn kleding bij DIDI superkwaliteit wat ik van andere winkels niet kan zeggen.Al jaren al mijn broeken daar vandaan en de kleuren blijven supergoed.De webshops zijn er al lang,maar ik koop nog steeds in de winkels.Fijn personeel.Als ze nou eens de parkeergarages gratis zouden maken komen ook meer mensen winkelen.Net als in Oberhausen.Er zijn daar 6 parkeergarages allemaal gratis.Daar kun je nog winkelen en daar zijn ook webshops.
Het personeel hoort het altijd op het allerlaatst,die zijn de laatste waar ze rekening mee houden.Zonder het personeel hadden ze niks verdient.Jammer heel erg jammer.


Ellen Spruyt 10 jan, 23:14

Zó jammer!


Anieta Mesu 11 jan, 10:34

Wat jammer
Ik koop vaak mijn kleding bij DIDI
Ga de winkel zeker missen


Anne Bel 11 jan, 11:35

Didi is ook mijn hofleverancier.. Wat zonde zeg.. kan niet anders zeggen ;-(


Carla Van Rijswijk 11 jan, 12:21

Heel erg jammer. Hele leuke collectie altijd. Koop er bijna alles.


Els Kronenburg 11 jan, 14:25

Het wordt saai, maar ook ik kocht pakweg 3/4 van mijn kleding bij Didi. En niet alleen in de fysieke winkel (in mijn geval Tiel, waar ik overigens altijd perfect geholpen werd én waar het vaak erg druk was), maar óók online. De onlineshop werkte uitstekend. Heel erg jammer als er geen doorstart zou komen.


Ellie Kok kok-ciere 11 jan, 15:30

Vreselijk weer winkels weg!! Komt allemaal door dat online kopen!😜 zoveel personeel weer op straat!leuke aparte kleding hadden ze vreselijk 😪👍🏼👍🏼


Marieke Vermeulen. 11 jan, 21:04

Ik hoop ook op een doorstart. Mocht er regelmatig. De laatste jaren vanwege een ziekte kocht ik online. Wat was ik blij dat in nov en in Jan iemand bereid was om mij met een rolstoel naar een winkel in de stad ( den Bosch) te brengen. Er liep nog steeds veel van hetzelfde personeel. Dat zegt wat over de sfeer van het bedrijf. Ik ga die vrolijke kleding heel erg missen vroeger kocht ik Olilli maar dat werd onbetaalbaar. Didi is mooie kleding voor een betaalbare prijs.


Paulien Sweers 11 jan, 23:49

Ik ben een vaste klant va DIDI. Geweldige kleding. Goede prijs-kwaliteit verhouding. Broeken zitten perfect met mijn lange benen. Ik werd door iemand geappt. "DIDI Gaat dicht, hoe ga jij dat redden?" Geweldig professioneel en goed gekwalificeerd personeel. Snap er echt helemaal niets van dat ze geen bestaansrecht zouden hebben. Kom op. Ik hoop zo dat er een goede en herkenbare doorstart komt met het fantastische personeel.


Hetty Clavan 12 jan, 10:03

Heel erg jammer dat Didi verdwijnt.mijn winkel. Mooie en leuke kleding. Mooie materialen en deskundig en vriendelijk personeel.
Hetty Clavan


Christine Schmees 12 jan, 16:20

En nog een verdrietige klant, ik draag alleen Didi en wil ook niets anders! Mooie kleuren, apart, geen eenheidsbrei, en van een kwaliteit waar je u tegen zegt! Didi kleding van 10 jaar oud kan ik nog steeds blind combineren met een nieuwe item, de kleuren blijven goed en matchen. Ik weet serieus niet wat ik moet aantrekken als Didi geen doorstart kan maken.. Dan draag ik op wat ik nu heb, ze mogen, nee, ze moeten me wegdragen in Didi!


Patricia v 12 jan, 20:10

Bizar hoeveel reacties alleen al op dit artikel. Als er zoveel trouwe klanten zijn hoe kan zo'n keten dan in hemelsnaam failliet gaan? Zal vast wel met een bepaald beleid te maken hebben...


Ti Mi 13 jan, 18:31

Wat is er mis met n oudere doelgroep..is een grote groep en zijn trouwe klanten met n aardig budget..
Teveel winkels denk ik...in utrecht alleen al 3..doe dan 1 winkel met goed personeel die service geeft waar de doelgroep van houdt..pas in de winkel.. bestel online


Maaike W 13 jan, 20:57

Vreselijk, nooit meer naar Didi!


H V 14 jan, 12:39

Zo vreselijk jammer. Leuke betaalbare kleding ! Altijd zoveel complimenten gekregen als ik iets van didi draag. Voor het personeel zo erg....


Marianne Jacobs 15 jan, 09:51

IK zou niet weten wat ik zonder Didi moet doen!! Mooie aparte kleding van goede kwaliteit!! Goede maatvoering!! In andere winkels worden de maten alleen maar kleiner!! Ik hoop echt op een doorstart!!


Judith De vries 29 jan, 10:48

Waar moet ik nu mijn kleding kopen?! Didi was de enige winkel waar ik met mijn volwassen vrouwelijke maat kon slagen! De kwaliteit van de kleding was goed, de kleuren blijven mooi, de Pasvorm perfect. Dat vind ik nergens anders!


Maaike Haspel 7 feb, 00:17

Zonder didi kan ik niet, al sinds mijn 15e didi klant, Petra uit lelystad heeft mij altijd goed geholpen. Van alle didi winkels stak LELYSTAD er boven uit, netjes, sfeervol, eerlijk en altijd goed!!!
Nu ben ik 41 het voelt alsof een deel van mijn leven is weggerukt 😭😭😭😭😭


Jolande De Vries 14 jun, 15:02

Kom op mensen, de collectie van Didi was de laatste seizoenen (jaren) niet om over naar huis te schrijven. Vreemde modellen (strakke mouwen met een te wijd lijf; hele lange jurken en blouses) rare jaren-40 kleuren, steeds wijdere kleding/modellen (maatvoering was zoek, klopte niet meer), bejaarde dames in de winkel - Didi was zoekende, dat was duidelijk te merken. Ook veel uitverkoop, je kon erop wachten, dus waarom dan de volle mep betalen? Personeel zei het zelf ook, maar er werd niet naar ze geluisterd. Dus tja. Personeel was altijd top, kleding apart, wel jammer dat ze er niet meer zijn.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!