'INretail verzwakt positie van consument in woonmarkt'

'INretail verzwakt positie van consument in woonmarkt'

Brancheorganisatie voor wonen INretail heeft de positie van consumenten in de woonmarkt flink verzwakt, door zich terug te trekken uit de Geschillencommissie Wonen. Dat vindt de Consumentenbond. De brancheorganisatie is een eigen geschilleninstantie begonnen, maar de voorwaarden daarvan zouden 'aanzienlijk slechter' zijn voor de consument.

De nieuwe geschilleninstantie van INretail, Uitgesprokenzaak.nl, hanteert een drempelbedrag van 250 euro. Dat houdt in dat consumenten die een conflict hebben met een woonwinkel over een product goedkoper dan 250 euro geen gebruik kunnen maken van de geschillenregeling.

“Dat is slecht nieuws voor consumenten, want INretail is een grote partij waarbij vrijwel alle bekende woonwinkels zijn aangesloten”, licht Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar toe. Volgens haar is de impact voor consumenten groot. Als zij een probleem hebben met een retailer over een meubelstuk of woonaccessoire goedkoper dan het drempelbedrag, staan ze in de kou. “Er is dan geen onafhankelijke instantie meer die hen helpt. Alleen de rechter, maar een juridische procedure is tijdrovend en duur.”

De consumentenbond zet daarnaast vraagtekens bij de onafhankelijkheid van de nieuwe geschilleninstantie. Molenaar: “De Geschillencommissie Wonen is volledig onafhankelijk. Uitgesprokenzaak.nl is opgericht door de branchevereniging en dat zou van invloed kunnen zijn op de uitspraak.” 

INretail noemt de vraagtekens die de bond zet bij de onafhankelijkheid van de nieuwe instantie 'verbazingwekkend'. Een woordvoerder van de brancheorganisatie laat in een reactie weten dat de organisatie de Consumentenbond 'tot drie keer toe' heeft uitgenodigd zitting te nemen in het bestuur van de nieuwe klachtenregeling. "Omdat wij het belang van de consument hier heel goed in vastgelegd wilden hebben. Ze hebben alle gelegenheid gehad om hier volop en actief in mee te denken, maar bedankten keer op keer voor die mogelijkheid."

De organisatie wilde naar eigen zeggen een 'modernere klachtenregeling' bieden die goed past bij de professionele branche. De woordvoerder snapt het bezwaar van de Consumentenbond betreffende het drempelbedrag, maar zegt hierover: "Op basis van de gegevens en klachten van de afgelopen jaren weten we wat de aanschafbedragen zijn en wanneer de consument geneigd is een klacht in te dienen. De kosten van een keuken, een meubelstuk, badkamer of gordijnen komen vaak vele malen boven die 250 euro uit. De meeste klachten die over serieuze bedragen gaan, kunnen nog steeds volgens de beoogde werkwijze afgehandeld worden."

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!