De Box in Finland: pick-up point van de toekomst?

De Box in Finland: pick-up point van de toekomst?

Het lijkt op een winkel, maar dat is het niet. Dit is de Box, een pick-up point van het Finse postbedrijf Posti. Dat bedrijf wilde de perfecte plek creëren voor het ophalen van online bestellingen. Bij de indeling van het pand heeft Posti overal aan gedacht: van zithoekjes tot paskamers en alles om je pakketje weer dicht te plakken en retour te sturen. 

Box, gelegen in het centrum van hoofdstad Helsinki, moest méér zijn dan 'een simpele rij met kluisjes'. "Het gedrag van Finse consumenten is de laatste tijd significant veranderd", zegt Kaisa Ilola, head of customer experience bij Posti. "Er miste altijd een stukje tussen de webshop en 'thuis'. Box moet dat gat opvullen." Voor het interieur van Box sloeg Posti de handen ineen met de eveneens Finse designstudio Fyra. Die startte naar eigen zeggen een...

Het lijkt op een winkel, maar dat is het niet. Dit is de Box, een pick-up point van het Finse postbedrijf Posti. Dat bedrijf wilde de perfecte plek creëren voor het ophalen van online bestellingen. Bij de indeling van het pand heeft Posti overal aan gedacht: van zithoekjes tot paskamers en alles om je pakketje weer dicht te plakken en retour te sturen. 

Box, gelegen in het centrum van hoofdstad Helsinki, moest méér zijn dan 'een simpele rij met kluisjes'. "Het gedrag van Finse consumenten is de laatste tijd significant veranderd", zegt Kaisa Ilola, head of customer experience bij Posti. "Er miste altijd een stukje tussen de webshop en 'thuis'. Box moet dat gat opvullen." Voor het interieur van Box sloeg Posti de handen ineen met de eveneens Finse designstudio Fyra. Die startte naar eigen zeggen een zoektocht naar 'de perfecte zelfservice-winkel'. 

Aan het begin van het pand is een 'spotlight'-ruimte gecreëerd. Hier kunnen online retailers een selectie van hun collecties tentoonstellen. Bezoekers kunnen hun pakketje ophalen bij één van de zeshonderd kluisjes van verschillende formaten, uitgevoerd in babyroze en zilver. Het pick-up point heeft niet voor niets opvallende kleuren, laten de designers weten. "We hebben kleurgecodeerde ruimtes ontworpen, die de aparte diensten ondersteunen en de verschillende functies van de Box benadrukken." 

Voor wie de verschillende ruimtes - ondanks de kleurblokken - niet kan onderscheiden, hing Fyra neonletters op. Zoals die van de khaki-groene 'unboxing-area'. In deze ruimte vinden bezoekers scharen, tape en pennen, maar ook lege enveloppen en dozen. In een apart recycle-schap ligt nog meer verpakkingsmateriaal, dat hergebruikt kan worden. Wie niet tevreden is met zijn aankoop kan zijn bestelling direct opnieuw inpakken en afgeven bij één van de digitale kiosken. Daar kan de retourzending verwerkt en betaald worden.

Achter de oranje fluwelen gordijnen bevinden zich paskamers, zodat bezoekers die online kleding hebben gekocht hun aankoop gelijk kunnen passen. Ook heeft de Box een zitruimte en een kleine keuken, waar shoppers even kunnen bijkomen en zelf koffie of thee kunnen zetten.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!