FonQ vreest komst van Amazon niet

FonQ vreest komst van Amazon niet

Woonwarenhuis fonQ ziet platforms als Amazon en bol.com niet als zijn grootste concurrenten. De komst van Amazon naar Nederland is dan ook geen groot gevaar, zegt ceo Antoine Brouwer in het januarinummer van RetailTrends. “Voor ons is dat niet veel anders van bol.com.”

Platforms zijn volgens Brouwer alleen een concurrent in generieke productgroepen. Bij de ‘mooiere merken’ binnen het woonsegment, waar fonQ zich voornamelijk op richt, ziet hij vooral overlap met traditionele woonretailers. “Natuurlijk is Amazon een grote partij met diepe zakken. Maar zeker binnen wonen richten we ons echt op een andere markt.”

FonQ heeft zelf ook een zogenoemde curated shop waar partnerverkopers hun producten kunnen aanbieden. Van een verschuiving naar een platformstrategie is volgens Brouwer absoluut geen sprake. Hij ziet het puur als een aanvulling, terwijl platformpartijen een breed en generiek assortiment als kernstrategie hebben. “Wij willen juist focus en ons onderscheiden met content en mooie merken. Dan moet je nooit een platform willen worden.”

Amazon kondigde de lancering van Amazon.nl als volwaardige webshop woensdag officieel aan. Geruchten daarover gaan al jaren. Sinds 2014 was er al een Nederlandse website, maar daar werden alleen e-books verkocht.

Antoine Brouwer gaat in het januarinummer van RetailTrends uitgebreid in op het concurrentieveld, de financiële prestaties en de toekomstplannen van fonQ. RetailTrends 1 komt op vrijdag 17 januari uit. Nog geen member? Klik dan hier voor meer informatie.
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!