SchoenenZaken: 'We hebben de ambitie om Nederland te veroveren'

SchoenenZaken: 'We hebben de ambitie om Nederland te veroveren'

Na tweeënhalf jaar in Groningen is het tijd voor een volgende stap voor SchoenenZaken. Er komt een tweede vestiging. In het centrum van Zwolle neemt SchoenenZaken de Laccio-winkel over. "We hebben de ambitie om Nederland te veroveren", zegt Joël Timmerman, een van de eigenaren. SchoenenZaken is de opvolger van De Schoenenfabriek, die in 2017 failliet ging.

Laten we in Groningen beginnen, hoe gaat het daar?
"Goed. We hebben het daar solide staan. We hebben een mooi klantenbestand opgebouwd. Het draait heel steady, met een mooie groei. Het loopt zoals we het gehoopt hadden. Dat gaf ons de gelegenheid om een shop-in-shop te beginnen bij Flashman in Haren. En anderzijds een vervolgstap te nemen met een vestiging in een andere stad."

Dat werd dus Zwolle. Hoe kwamen jullie daar terecht?
"Ik had al een tijdje contact met de jongens van Laccio-schoenen. Zij hebben in het pand waar wij straks terechtkomen een monobrandstore van hun merk. Ze laten de schoenen in Napels maken. Alleen herenschoenen, in het klassieke segment. Zij leveren ook schoenen aan andere...

Na tweeënhalf jaar in Groningen is het tijd voor een volgende stap voor SchoenenZaken. Er komt een tweede vestiging. In het centrum van Zwolle neemt SchoenenZaken de Laccio-winkel over. "We hebben de ambitie om Nederland te veroveren", zegt Joël Timmerman, een van de eigenaren. SchoenenZaken is de opvolger van De Schoenenfabriek, die in 2017 failliet ging.

Laten we in Groningen beginnen, hoe gaat het daar?
"Goed. We hebben het daar solide staan. We hebben een mooi klantenbestand opgebouwd. Het draait heel steady, met een mooie groei. Het loopt zoals we het gehoopt hadden. Dat gaf ons de gelegenheid om een shop-in-shop te beginnen bij Flashman in Haren. En anderzijds een vervolgstap te nemen met een vestiging in een andere stad."

Dat werd dus Zwolle. Hoe kwamen jullie daar terecht?
"Ik had al een tijdje contact met de jongens van Laccio-schoenen. Zij hebben in het pand waar wij straks terechtkomen een monobrandstore van hun merk. Ze laten de schoenen in Napels maken. Alleen herenschoenen, in het klassieke segment. Zij leveren ook schoenen aan andere winkels, zo'n 25 verkooppunten. Ze wilden ook graag in Groningen komen liggen, maar we hadden geen plek. Toen we bezig waren met een shop-in-shop in Haren heb ik ze gebeld en voorgesteld: zouden wij geen shop-in-shop in jullie winkel kunnen doen? Toen kwam al snel op tafel dat hun ambitie meer lag bij het uitrollen van hun merk dan bezig zijn met de winkel. En toen vroegen ze of wij de winkel zouden willen overnemen. Het is een prachtig pand in Zwolle, op een mooie locatie. We hebben er goed over nagedacht en we hebben de knoop doorgehakt. We nemen hun huurcontract over en we gaan de winkel ombouwen naar een mooi SchoenenZaken-concept. We blijven ook Laccio verkopen. En dat gaan we ook in Groningen doen, waar we wat extra ruimte hebben gecreëerd. Eigenlijk een win-winsituatie voor beide partijen."

Wanneer gaan jullie daar beginnen?
"Zoals het er nu uitziet, gaan we 2 april open. Nog even flink aan de slag. Maar ik moet wel zeggen: ze zijn twee jaar geleden in het pand gekomen en toen is het helemaal netjes gemaakt. Er ligt een heel mooie betonnen vloer in en er zit een mooi gebint aan het plafond. In de basis is het goed. Maar samen met onze interieurarchitect Binnenbrand hebben we een concept ontwikkeld. Een vernieuwde versie van onze winkel in Groningen. Een doorontwikkeling."

Jullie zitten in het hogere segment?
"In het middenhoogsegment. Van 150 euro tot 500 euro. Het zwaartepunt ligt rond de 200 à 250 euro." 

Hoe gaat het online met jullie?
"We hebben vanaf het begin gezegd: onze focus ligt op de fysieke winkel. Omdat we daar kunnen doen waar we goed in zijn. Ik geloof er ook heilig in dat fysieke winkels kunnen blijven bestaan, mits je zorgt dat je relevant bent voor je doelgroep. En dus ook relevant ten opzichte van het onlinegeweld. Waar je het online hebt over gemak en snelheid, is het in de fysieke winkel veel meer gericht op service en gastheerschap. We hebben een onlineshop en daar wordt ook zeker besteld, maar onze focus ligt er niet. Er moet puur vanuit een organisch model omzet uit komen.

In Groningen en omgeving maken jullie gebruik van bezorgdienst Dropper, die dezelfde dag nog kan leveren. Wordt daar gebruik van gemaakt?
"Ja, zo af en toe. Niet heel veel. Maar er wordt zeker gebruik van gemaakt. Het zijn van die kleine dingetjes die je als ondernemer in de binnenstad met beide handen moet aangrijpen. Het is een leuke service waarmee je de klant nog meer kunt verrassen."

En dan is natuurlijk de vraag: komen er nog meer winkels?
"We hebben de ambitie om Nederland te veroveren. Dus we hebben de ambitie om meer winkels te openen. Maar uiteindelijk bepaalt de klant. Kijk, Groningen doet het goed. Voor ons is de kunst om dat wat we in Groningen doen te vertalen naar Zwolle. We hebben daar in elk geval de juiste mensen aangenomen. Als het daar een succes wordt, en dat weten we al vrij snel, dan kan het zomaar zijn dat we naar steden als Haarlem, Maastricht, Breda, Nijmegen, Utrecht en Amsterdam gaan. Die ambitie hebben we wel. Maar we moeten ons niet gek laten maken. Het zou mooi zijn als we binnen nu en vijf jaar vijf tot tien winkels in Nederland zouden hebben."

Al voorzichtig aan het rondkijken?
"Eerst even afwachten hoe het in Zwolle gaat. Als dat direct doet wat het moet doen, dan is er alle aanleiding om verder te kijken. Eerst de focus op Zwolle, de shop-in-shop in Haren en natuurlijk op de winkel in Groningen."

Boven het artikel: een impressie van de winkel in Zwolle

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!