Was- en voedingsmiddelenconcern Unilever stoot de diepvriestak af omdat er te weinig groei wordt geboekt met het onderdeel. “De meeste concurrenten groeien harder dan Unilever. We gaan door tot dat anders is”, zegt topman Patrick Cescau. Het afgelopen jaar heeft Unilever managers naar huis gestuurd waardoor de organisatie platter is geworden. Daarnaast heeft het bedrijf de geurdivisie verkocht en een besparingsprogramma doorlopen. “Unilever is in een betere conditie dan begin 2005. Nu willen we winnen en we weten hoe dat moet”.
Unilever houdt de diepvriestak in Italië nog aan, omdat daar nog wel groeipotentie in zit. Ook in de VS blijven de diepvriesproducten nog onder de vleugels van het moederbedrijf. Het Europese onderdeel staat in de etalage en is goed voor circa 2 miljard euro, waarvan 1,4 miljard wordt afgestoten.
Het hele concern had over 2005 een omzet van 39,7 miljard euro, een stijging van 3 procent. De winst steeg met maar liefst 35 procent naar bijna 4 miljard euro. De groei kwam voornamelijk uit landen buiten Europa. Azië en Afrika was goed voor een stijging van 9 procent. Bijzonder goed ging het in China (+ 20 procent) en Rusland (+ 20 procent).
Unilever wil winnen
Gepubliceerd op 10 februari 2006 om 00:00
Reacties 0