Concurrentie buitenlandse webwinkels neemt toe

Concurrentie buitenlandse webwinkels neemt toe

Nederlanders gaven in het derde kwartaal van 2019 twintig procent meer uit bij buitenlandse webshops in Europa, ten opzichte van een jaar eerder. Dat blijkt uit voorlopige cijfers van het CBS.

Nederlandse consumenten gaven in de meetperiode 455 miljoen euro uit bij webwinkels in andere Europese landen: een record. In het derde kwartaal van 2018 was dat nog 380 miljoen euro. De omzet van de Europese webshops nam de afgelopen vijf jaar sterk toe. In het derde kwartaal van vorig jaar was de omzet 170 procent hoger dan in diezelfde periode in 2014. De grootste stijging in omzet vond plaats in het vierde kwartaal van 2016 (+34,5 procent) en de kleinste in het eerste kwartaal van 2018 (+11 procent). 

Ook de Nederlandse webshops deden het goed in de laatste maanden van 2019. De internetverkopen van binnenlandse online retailers waren in deze periode 17,5 procent hoger dan het jaar ervoor. Ondanks de toename vormen de aankopen van Nederlanders bij andere Europese webwinkels dan ook een relatief klein deel (nauwelijks twee procent in 2018) van de totale consumptieve bestedingen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!