ABN Amro: 'Fysieke winkel moet verdienmodel aanpassen'

ABN Amro: 'Fysieke winkel moet verdienmodel aanpassen'

Retailers moeten zichzelf de komende jaren opnieuw uitvinden en hun online zichtbaarheid vergroten. Dat stelt ABN Amro in zijn Sectorprognose Retail 2020/2021. Wel zijn de vooruitzichten voor de retailsector gunstig, volgens de bank. 

ABN AMRO verwacht zowel in 2020 als in 2021 een omzetgroei van twee procent voor de retailsector. Vorig jaar steeg de omzet met 2,5 procent; het zesde groeijaar op rij. Sinds 2013 nam de omzet met ruim vijftien procent toe. Wel vlakte de groei vorig jaar iets af in vergelijking met het jaar ervoor. Dat zou deels te wijten zijn aan de verhoging van het lage btw-tarief van zes naar negen procent. Deze maatregel remde vooral de omzetgroei van supermarkten af (van 2,8 procent in 2018 naar een half procent in 2019). 

Ondanks het gunstige vooruitzicht voor de sector als geheel, benadrukt ABN Amro dat de toekomst er voor individuele winkeliers minder rooskleurig uitziet. Vooral mode- en elektronicazaken staan onder druk door de populariteit van e-commerce. Sinds 2013 is de waarde van alle online verkochte consumentenproducten zo'n 270 procent gestegen, stelt de bank. Online is inmiddels goed voor twintig procent van de binnenlandse non-food omzet en voor 25 procent als buitenlandse webwinkels worden meegerekend. ABN Amro verwacht dat online in 2020 en 2021 met nog eens vijftien procent groeit, mede door de komst van Amazon naar Nederland. 

"Retailers moeten zichzelf opnieuw uitvinden en hun online zichtbaarheid vergroten. Zo'n 55 procent van de consumenten oriënteert zich namelijk vóór een aankoop eerst online", aldus ABN-sector econoom retail en leisure Paul Metzemakers. "Winkeliers kunnen bijvoorbeeld een community van gelijkgestemden vormen en events organiseren." Daarbij moet je volgens Metzemakers denken aan een 'wielermodezaak die als verzamelpunt dient voor een groepsrit en een kop koffie'. "Klanten waarderen het ook als het personeel deskundig is, het verhaal achter producten kent en zich kan inleven in hun behoeften. Dit - en een inspirerend assortiment en interieur - versterkt de klantbeleving en de kans op herhaald bezoek."

De bank raadt retailers tot slot aan om rekening te houden met een veranderend uitgavenpatroon van consumenten wegens de vergrijzing. Gepensioneerden besteden vaak een groter deel van hun inkomen aan huishoudelijke apparaten, gezondheid, voedings- en genotmiddelen en minder aan elektronica, kleding en schoenen.

Reacties

Deze trend is natuurlijk al enige tijd te zien .
De reactie van de overheid daaraan tegen is het verhogen van parkeer tarieven en WOZ belastingen voor fysieke retailers en in enige plaatsen beperkte zondag openingen
Waar blijft het gelijke speel veld dat bezorgers een bezorg tax oid gaan betalen om zo ook voor lokale gemeenten een inkomsten bron te houden en mogelijk hun fysieke winkelbestand te ontlasten

Geplaatst door Pim Pierrot op 31 januari 2020 om 10:19

Binnenkort in de Elsevier, Pim: 'Voer bezorgbelasting in voor webwinkels
(en verlaag de belasting voor stenen winkels)'.

Geplaatst door Hans van Tellingen op 31 januari 2020 om 17:15

Typisch Nederlands bezorgbelasting.... De gemiddelde Nederlandse online shop betaalt netjes al zijn belasting . Qua kosten is er ook niet veel onderscheidt: webshops hebben kosten in : klantenservice , verzending , hosting , torenhoge marketingkosten etc etc.Het echte probleem zit hem in de Ali en amazon. Deze betalen 0 belastingen en dragen ook niet bij. De 1e maakt ook nog eens slim gebruik van de middeleeuwse internationale postwet. Dit zijn belangrijke zaken i.t.t klantgedrag ( online willen kopen botweg af te willen schaffen ) Enfin , Hans hierboven is een loopjongen van de vastgoedbazen en die zien de bui al hangen.... wij van wc eend adviseren....

Geplaatst door Trap niet in Hans Is niet objectief op 1 februari 2020 om 10:18

Retailers die zich online willen verenigingen op 3 eigen marketplaces waarin zij participeren meld je aan. Ook merken kunnen participeren en retailers leads bezorgen waardoor het netwerk van winkeliers sterker wordt.

Geplaatst door Super24.com Fashion24.nl 123Fashion.DE Super24.com op 1 februari 2020 om 20:24

Laatste nieuws









RetailTrends