Bol.com nu ook in omzet meer platform dan retailer

Bol.com nu ook in omzet meer platform dan retailer

De omzet van bol.com komt dit jaar naar verwachting voor het eerst voor meer dan vijftig procent van externe verkopers. Dat vertelde ceo Huub Vermeulen donderdag tijdens de Webwinkel Vakdagen.

Vorig jaar waren verkooppartners goed voor precies de helft van de inkomsten, in 2020 doorbreken zij die grens en volgend jaar groeit hun aandeel opnieuw door. In 2018 waren aangesloten partners al goed voor meer dan de helft van het aantal verkochte producten, maar bleef het omzetaandeel nog achter. “Vijf jaar geleden wilden we mobile first worden en dat is succesvol verlopen”, licht Vermeulen toe. “Nu is het: platform first.” Hij hoopt het aantal aangesloten verkooppartners dit jaar te verdubbelen. Concrete getallen noemt hij daarbij niet.

Vermeulen laat verder weten de commissie voor verkooppartners te verlagen. Nu werkt de etailer met een combinatie van een vaste en variabele commissie die voor hooggeprijsde producten laag en voor goedkopere artikelen relatief hoog uitvalt. Bol.com brengt de commissie voor items onder de twintig euro nu met gemiddeld dertig procent terug. Voor een artikel van zeven euro, scheelt dat een verkoper ruim zestig cent. “Twee derde van al onze partners verkoopt producten onder de twintig euro”, aldus Vermeulen. Onder ondernemers was volgens hem veel vraag naar een lagere commissie.

Bol.com komt dit jaar verder met de nieuwe bezorgdienst ‘verzenden via bol.com’. Daarvoor werkt het platform samen met PostNL en Red je Pakketje. Alle verkooppartners kunnen hun bestellingen via de dienst gegarandeerd de volgende dag laten bezorgen. 
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!