De Nederlandse modebranche heeft zijn omzet vorig jaar met 1,9 procent zien dalen. Oorzaak zijn de lagere prijzen van kleding, blijkt uit cijfers van brancheorganisatie INretail.
De gemiddelde prijs bij moderetailers daalde met 1,8 procent, terwijl het aantal verkochte stuks gelijk bleef. Vooral in de tweede helft van het jaar werd de daling ingezet. Stonden kledingwinkels na zes maanden nog op een stabiele ontwikkeling, eind november lag de omzet in vergelijking met 2018 1,2 procent lager. Een zwaar tegenvallende decembermaand (9,1 procent in de min) bracht de totale omzetdaling naar bijna twee procent.
Online groeide de omzet juist met ruim twaalf procent. Fysieke winkels zagen hun omzet met 7,5 procent dalen. Dat is meer dan in 2018, toen op jaarbasis voor 4,6 procent minder kleding werd verkocht in de winkelstraat.
Schoenenretailers hebben hun omzet vorig jaar juist met 6,6 procent zien groeien. De online schoenenverkoop nam met 16,9 procent toe, terwijl de omzet in fysieke winkels nagenoeg gelijk bleef. Verder boekten sportretailers een omzetdaling van 1,7 procent en woonwinkels een plus van 5,3 procent.
Jelle N 6 feb, 14:33