'Webshops met een fysieke winkel zitten in de lift'

'Webshops met een fysieke winkel zitten in de lift'

Het aantal webshops dat ook een fysieke winkel opent, is in de afgelopen vijf jaar vervijfvoudigd. Dat blijkt uit onderzoek van Stec Groep in samenwerking met onderzoeksbureau Locatus. 

In totaal zijn de fysieke winkels van webshops goed voor honderd verkooppunten. In 2015 waren dat er nog zeventien en in 2010 nog maar vijf. Onder die webshops lopen Coolblue, Belsimpel en My Jewellery in Nederland voorop als het gaat om het aantal stenen winkels. Van de honderd verkooppunten is het gros van de vestigingen actief in de elektronicabranche (29 procent), daarna volgen fietsen (28 procent) en kleding & mode (twintig procent). Daarnaast is het merendeel te vinden in de grote steden.

Het openen van een fysieke winkel heeft voor een webshop verschillende redenen. Ten eerste kan het onderscheidend zijn ten opzichte van de concurrentie. Daarnaast kan het zorgen voor extra klantbinding met de webshop en kan een webshop zo voldoen aan de eisen van leveranciers, die steeds vaker van een webshop vragen dat ze ook een fysiek verkooppunt hebben.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends