Er zullen op deze Valentijnsdag weer veel bloemen worden gekocht, maar de omzet in de fysieke winkel neemt nauwelijks toe. Online wordt er wel steeds meer uitgegeven. Dat blijkt uit onderzoek van Q&A in opdracht van ABN Amro, Chrysal en E-Flora.
Hoewel de online omzet nog relatief klein is, is deze sterker gestegen dan de totale omzet. Van 4,3 procent in 2016 naar vijf procent in 2019. "De online verkoop van bloemen is een cadeaumarkt en bloemen blijven als gift populair", zeggen de onderzoekers. Dat geldt vooral voor jongeren, die steeds vaker bloemen online bestellen. Tachtig procent van de consumenten tussen 18 en 29 jaar vindt het leuk om bloemen cadeau te geven.
Bloemen- en plantenwinkels zien daarentegen de omzet nauwelijks stijgen, terwijl de prijzen wel zijn gestegen. Tegelijkertijd nam het aantal winkels dat alleen bloemen en planten verkoopt af. Volgens ABN Amro wordt er jaarlijks zo'n 1,6 miljard euro uitgegeven aan bloemen en planten. Maar niet alles komt terecht bij bloemenwinkels; consumenten gaan voor een bosje ook naar benzinestations en supermarkten.
Reacties 0