Bol.com doet wegwerpplastic in de ban

Bol.com doet wegwerpplastic in de ban

Bol.com stopt volledig met de verkoop van wegwerpplastic. De webwinkel verruilt plastic artikelen zoals bestek, bekers, rietjes en wattenstaafjes voortaan voor duurzame en biologisch afbreekbare alternatieven. 

Met de maatregel loopt bol.com naar eigen zeggen voor op de Europese wetgeving die de verkoop van plastic wegwerpartikelen vanaf 2021 verbiedt. De webreus zegt kunststof bekers bijvoorbeeld te zullen vervangen door bekers van maiszetmeel. Door wegwerpplastic in de ban te doen, verwacht bol.com jaarlijks vijfhonderd kilo plastic afval te besparen.

De webwinkel wil het klanten naar eigen zeggen zo makkelijk mogelijk maken om online bewuster te winkelen. "Daarom steken we veel energie in de verduurzaming van ons assortiment en het niet meer verkopen van wegwerpplastic is voor ons een hele logische stap", aldus lead duurzaamheid Jori Ebskamp.

In oktober vorig jaar opende bol.com een 'duurzame winkel', waar onder meer alternatieven voor wegwerpplastic worden aangeboden. Ebskamp: "Door de duurzame winkel continu uit te breiden, willen we binnen een aantal jaar in elke productcategorie een duurzamer alternatief bieden." De webreus streeft ernaar om in 2025 'klimaatneutraal winkelen mogelijk te maken', met een CO2-uitstoot van nul gram per pakket. 
 

Reacties 3


Pascal de Groot 17 feb, 15:23

Waar bol.com zelf ruim op tijd hun voorraden af konden bouwen, kwam dit bij menig wederverkoper erg onverwachts. Vervolgens zitten zij met voorraadoverschotten...


Karin Ebskamp 17 feb, 15:26

Glory hunters gooien vervolgens de wegwerpluiers voor de zoveelste keer in de aanbieding. Laat wel blijken dat het ze vooral om de publiciteit gaat.


Petra M. 18 feb, 13:49

Vertelt Bol er vóór aankoop dan ook even bij dat deze spullen NIET geschikt zijn om te verwerken als GFT?

De standtijd in een gemiddelde compostverwerking is te kort om deze bioplastics netjes te laten composteren. Gevolg: bioplastics worden er alsnog uitgezeefd en als restafval verbrand.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!