'Opvallend rustig in de winkelstraten'

'Opvallend rustig in de winkelstraten'

Het was de afgelopen weken extreem rustig in de Nederlandse winkelstraten. Zowel in week 6 als week 7 liepen er 28 procent minder mensen dan in een gemiddelde week in 2019, zegt Bureau RMC op basis van tellingen door wifi-sensoren van CityTraffic.

Dat het in de eerste maanden rustig is, is op zich niet opmerkelijk. "De Nederlandse consument heeft een drukke decembermaand achter de rug waarin veel wordt uitgegeven aan cadeaus, kleding en eten", aldus RMC. "Het is echter wel opvallend dat week 6 en 7 zoveel rustiger dan een jaar geleden zijn." Dat komt volgens het bureau door het slechte weer. In week 6 liet storm Ciara van zich horen, een week later trok storm Dennis over het land. "Het lijkt erop dat dit onstuimige weer shoppers heeft weerhouden om een uitstapje te maken naar de stad." Vorig jaar was het aanzienlijk mooier weer.

Vooral afgelopen zondag was het fors minder druk in vergelijking met vorig jaar, zegt RMC. "Maar liefst 35 procent minder passanten bezochten de Nederlandse winkelstraten. Winkeliers hebben dit ongetwijfeld gemerkt in hun tegenvallende bezoekersaantallen."

 

Reacties 4


Serfe ‘den Belg’ Van Der Poorten 21 feb, 13:11

Zouden de (overdekte) shoppingcentra dan niet net beter gedraaid hebben?


Alex Best 21 feb, 12:20

De concurrentie online werd er ook niet minder om, aanbiedingen afgelopen weken waren bijna absurd, 50-70% korting en dan nog 30% eraf.


huib lubbers 21 feb, 11:46

beste Nico, in het algemeen reageert de shopper niet zo sterk op weer op weekcijferniveau, wel op dagniveau. shoppers reageren op neerslag, niet op zon en temperatuur, blijkt uit de cijfers. twee slechte weken tov vorig jaar en die op basis van slecht weer is wel opvallend. en min 10% of min 30% is wel een fors verschil. wat vooral opvallend is dat het vorig jaar heel mooi weer was en we die nu vergelijken met een slecht weer week.


Nico van Offeren 21 feb, 11:24

Dit is toch geen nieuws ? Het is echt een bekend feit dat bij storm consumenten binnen blijven , met de huidige code aanpak wijzen we consumenten er ook nog eens duidelijk op ga niet de straat op als het niet nodig is ! Dat we het nu kunnen " meten " is prachtig ….. maar 50 jaar geleden was het niet anders bij storm binnen blijven …..

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!