GroenLinks wil af van 'onnodig nachtwerk' in dc's

GroenLinks wil af van 'onnodig nachtwerk' in dc's

GroenLinks wil snelle pakketbezorging extra gaan belasten. Het principe ‘vandaag besteld, morgen in huis’ zorgt voor onnodig nachtwerk in distributiecentra. Dat stelt Wim-Jan Renkema, Tweede Kamerlid voor GroenLinks bij BNR. 

“Nachtwerk is ongezond. De eerste keuze is vaak dat het zo snel mogelijk bezorgd moet worden. Dat is plezierig, maar in negentig procent van de gevallen onnodig”, aldus Renkema. Zijn voorstel is dat de voorkeursoptie verandert en de eerste keuze is dat je bestelling de volgende dag verwerkt wordt en niet ’s nachts. 

Een andere optie is dat nachtwerk duurder gemaakt wordt, zodat het minder aantrekkelijk wordt voor webwinkels om dat als eerste optie aan te bieden. Renkema wil bovendien dat staatssecretaris Van Ark van Sociale Zaken in gesprek gaat met de webwinkels en distributiecentra om van het onnodige nachtwerk af te komen.
 

Reacties 1


Woordvoerder Thuiswinkel.org 21 feb, 17:32

Thuiswinkel.org: “Leveropties moeten verantwoord zijn, maar óók van deze tijd”

GroenLinks en CDA willen nachtwerk in distributiecentra extra gaan belasten. De politieke partijen stellen dat het leveren van pakketten de volgende dag zelden nodig is en dat er daarom onnodig ’s nachts mensen aan het werk zijn. De suggestie voor een standaardleveroptie “Binnen vier dagen in huis” is in de ogen van Thuiswinkel.org een grote stap terug in de tijd.

Het pleiten voor een nieuwe standaardlevertijd in plaats van next-day delivery is geen goede zaak voor consumenten en voor de (inter)nationale concurrentiepositie van Nederlandse (web)winkels.
Levering de volgende dag betekent niet noodzakelijkerwijs dat er de hele nacht gewerkt moet worden in de magazijnen. Veel distributiecentra sluiten al laat in de avond of uiterlijk om 1.00 uur, om het werk de volgende ochtend om 7.00 uur weer te starten. In de snel veranderde arbeidsmarkt is het van belang goede arbeidsomstandigheden en een adequate beloning te koppelen aan verwachtingen van flexibiliteit van zowel werkgevers als werknemers.

Internationale concurrentiepositie
De impact van een nieuwe standaardlevertijd zou desastreus zijn voor de Nederlandse concurrentiepositie. Een onwenselijke situatie is bijvoorbeeld het Belgische e-commercelandschap, waar meer dan helft van alle online bestedingen bij buitenlandse webwinkels wordt besteld. Jarenlang is de ontwikkeling van e-commerce in België gefrustreerd omdat de Belgische regelgeving het nachtwerk bemoeilijkt. Een levering uit Nederland of Frankrijk is voor een Belg vaak een snellere en goedkopere optie.
Ook willen wij geen situatie waarbij Nederlandse consumenten bij onze oosterburen gaan bestellen om wél goedkoop de volgende dag geleverd te krijgen. Dan is er nog minder zicht op arbeidstijden en moet het pakket ook nog een langere weg afleggen, wat uit milieuoogpunt onwenselijk is. Daarom is het op zijn minst van belang om op Europees niveau te kijken naar oplossingen.

Milieueffecten
Meer bewustzijn bij de consument over het proces dat in gang gezet wordt nadat hij op de bestelknop heeft geklikt, is overigens wel degelijk een belangrijk punt. De e-commercesector werkt hard aan het informeren en stimuleren van consumenten om verantwoorde keuzes te maken. Zo werkt Thuiswinkel.org samen met webwinkels en distributiepartners aan Bewust Bezorgd, waarmee onder andere de meest milieuvriendelijke bezorgoptie voor de consument inzichtelijk wordt gemaakt. Zo kan de consument verschillende factoren meenemen in de afweging over een gewenste afleveroptie.

Dialoog
Next-day delivery is niet altijd noodzakelijk, maar dat consumenten deze service zeer op prijs stellen, is evident. In onze 24/7-economie wordt wereldwijd next-day delivery de standaard omdat consumenten massaal kiezen voor de optie om bestelde producten de volgende dag geleverd te krijgen.
Thuiswinkel.org gaat graag in gesprek met alle betrokken stakeholders over de verschillende mogelijkheden om een verantwoorde bezorging van producten in een (inter)nationaal speelveld blijvend te kunnen aanbieden. Niet in de laatste plaats omdat consumenten dat van de sector verwachten.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!