Webwinkels: 'Tragere standaardbezorging desastreus voor concurrentiepositie'

Webwinkels: 'Tragere standaardbezorging desastreus voor concurrentiepositie'

Webwinkels zijn niet blij met de politieke plannen om pakketjes standaard binnen vier dagen thuis te bezorgen. Brancheorganisatie Thuiswinkel.org spreekt van ‘een grote stap terug in de tijd’.

De webwinkelclub reageert op uitspraken van het CDA en GroenLinks. Zij stellen dat het leveren van pakketten de volgende dag zelden nodig is en dat er daarom onnodig ’s nachts mensen werken in distributiecentra. Zij willen dit nachtwerk extra belasten en bovendien levering binnen vier dagen de nieuwe standaard maken. 

De impact van een nieuwe standaardlevertijd zou volgens Thuiswinkel.org desastreus zijn voor de Nederlandse concurrentiepositie. De organisatie wijst op de situatie in België, waar meer dan helft van alle online bestedingen bij buitenlandse webwinkels wordt besteld. Jarenlang is daar de ontwikkeling van e-commerce gefrustreerd omdat Belgische regelgeving het nachtwerk bemoeilijkt, aldus Thuiswinkel.org. ‘Wij willen geen situatie waarbij Nederlandse consumenten bij onze oosterburen gaan bestellen om wél goedkoop de volgende dag geleverd te krijgen’, klinkt het. 

Thuiswinkel.org beaamt dat next-day delivery niet altijd noodzakelijk is, maar dat consumenten deze service wel op prijs stellen. ‘In onze 24/7-economie wordt wereldwijd next-day delivery de standaard omdat consumenten massaal kiezen voor de optie om bestelde producten de volgende dag geleverd te krijgen.’ De organisatie wil in gesprek met alle stakeholders over de verschillende mogelijkheden van verantwoorde bezorging in een internationaal speelveld.
 

Reacties 3


Kees Lindersberg 24 feb, 19:08

De 24/7 economie bestaat niet, is slechts een marketingterm.


E Verbruggen 25 feb, 12:37

Dit is gewoon wèèr een teken dat onze regering te grijs is, ontzettend achterloopt en geen idee heeft hoe het in er in werkelijkheid aan toe gaat. Ik sta hier niet van te kijken.


Karel Doorman 25 feb, 19:16

De 24/7 economie bestaat niet, de klant ligt nl 's nachts lekker op zijn bed. De werknemers in de sector mogen dan voor een hongerloontje op komen opdraven. Maar daar hoeft de steeds meer eisende consument (bestaat die eigenlijk wel) geen rekening mee te houden. Of is het zowiezo één grote scam verzonnen door de op geld beluste aandeelhouders...

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!