Hooghoudt haalt webshop offline na boze reacties slijters

Hooghoudt haalt webshop offline na boze reacties slijters

Jeneverdestilleerderij Hooghoudt lanceerde dinsdagmorgen vol trots een eigen webshop, maar nog diezelfde dag werd deze alweer offline gehaald. De aanleiding: slijters waren des duivels over het initiatief. 

De Facebookpagina stroomde vol met negatieve reacties van slijters. "Fantastisch deze webshop! Nu kan ik alles saneren", zei een slijter cynisch. En een ander: "Fijn, de samenwerking met jullie is net gestart, komen jullie met dit. Erg teleurgesteld." En ook de telefoon stond roodgloeiend bij het Groningse familiebedrijf.

"Deze reactie hadden we niet verwacht", zegt marketingdirecteur Niels Grootenboer. "We zijn er erg van geschrokken." Hooghoudt besloot dat het verstandig was om de webshop 's avonds uit de lucht te halen. Dat gebeurde rond 21.00 uur. De webshop is volgens Grootenboer bedoeld als aanvulling op 'het slijterskanaal'. Er werden vier nieuwe jenevers aangeboden, als service, voor klanten die ze niet bij een winkel in de buurt kunnen kopen. Dat was onder meer afgestemd met een groep slijters, maar de weerstand bleek onverwacht groot. 

Hooghoudt is gelijk de dialoog aangegaan met de slijters. "We hebben ze gebeld, we zijn naar ze toe gereden. Om heel goed te begrijpen wat er aan de hand is." De komende twee weken wordt gekeken op welke manier een samenwerking kan worden opgestart, zodat de webshop weer online kan. Want dat de shop wordt gelanceerd, staat volgens Grootenboer 'als een paal boven water'. Waarschijnlijk gebeurt dat eind maart of begin april. "Maar dan in een nieuwe jas. We gaan met de tijd mee, maar we doen het wel met respect voor onze afnemers."  

 

Reacties

Niks mis mee, elk respectabel merk heeft een webshop. Het werkt merk versterkend en consument kan gericht veel meer informatie lezen over het merk en het specifieke artikel en krijgt een merk belevenis voorgeschoteld. Je kunt je afvragen wie via de webshop van in dit geval Hooghoudt haar Jenever besteld. Normaal sla je bij een willekeurige slijter meer dan alleen je fles jenever in. Wellicht is de reactie van de slijterijen die klagen een reactie uit de heup geschoten. Door de merk webshop creëer je eerder vraag, immers lang niet alle slijterijen verkopen de nieuwe Hooghoudt varianten en zal het overgroot deel van de consument er voor kiezen de fles bij hun lokale slijter te kopen. Ik zou dus zeggen zorg dat je de nieuwst varianten en "branding" in huis hebt dan loop je geen omzet mis. Dat is mijn mening, werk niet in de slijterij wereld en heb geen aandelen nog contact met Hooghoudt.

Geplaatst door Bart Vellinga op 26 februari 2020 om 17:10

“It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent that survives. It is the one that is most adaptable to change” - Charles Darwin

Geplaatst door Jurryt Van arend op 26 februari 2020 om 20:18

Dan ben je wel zo dom als het achtereind van een varken, ehhh halsema

Geplaatst door John Oh ok op 26 februari 2020 om 23:43

Hilarisch. Dus door het kanaal dicht te houden denk je dat de klant naar je winkel komt. Wake up. Als je verder geen toegevoegde waarde hebt moet je afvragen wat je bestaansrecht is.

Geplaatst door Fill Beard op 27 februari 2020 om 10:56

Ben het eens met Bart Vellinga. Uiteraard is er geen ontkomen aan en kan een goede samenwerking omzetverhogend (voor beide partijen) werken, maar vanwege het directe verkoopkanaal richting consument verschuift de macht in de keten steeds meer richting producent en dat is voor de retail een hard gelag, want de prijsonderhandelingen zullen er niet makkelijker op worden.

Geplaatst door Sascha Leuftink op 27 februari 2020 om 11:34

Toevallig deze week een stuk geschreven over dit soort conflicten. Dit is een mooi praktijkvoorbeeld waarin te zien is hoe belangrijk het is alle consequenties te overzien van een beslissing die je neemt, voor elke schakel in je verkoopkanaal. En hierbij een gezamelijk doel voor ogen te houden. Een win-win voor iedereen binnen het verkoopkanaal én tevreden klanten. https://www.sitelucent.com/blog/channel-conflicts-or-opportunities

Geplaatst door Rianne Konings op 27 februari 2020 om 14:37

Laatste nieuws









RetailTrends