Woonwinkels zagen afgelopen jaar hun omzet met 5,3 procent stijgen ten opzichte van een jaar eerder. In 2018 werd maar 0,2 procent groei gerealiseerd. Dat blijkt uit cijfers van branchevereniging INretail.
De grootste stijging werd gezien bij meubelverkopers, waar de omzet met 8,4 procent toenam. Gemengde zaken noteerden 6,7 procent omzetgroei en slaapspeciaalzaken 5,4 procent. Woningtextiel steeg met 4,6 procent en keukenwinkels kwamen tot vier procent groei.
De groei is volgens de branchevereniging vooral te zien in de onder- en bovenkant van de markt met een stijging van respectievelijk 6,7 en 7,9 procent. Met 2,9 procent groeide het middensegment significant minder hard. "Voor de middencategorie is het een uitdaging om de onderscheidende elementen te vinden die je nodig hebt om extra aantrekkelijk te zijn voor de consument", zegt Bert-Jan van der Stelt, branchemanager wonen bij INretail.
De stijging is vooral te verklaren door de krapte op de woningmarkt, waardoor er meer in het interieur van het bestaande huis wordt geïnvesteerd. De verwachting is dat de omzetgroei voor woonwinkels aanhoudt.
Alex Best 28 feb, 12:23