Omzet detailhandel gestegen, groei online vlakt af

Omzet detailhandel gestegen, groei online vlakt af

De omzet van de detailhandel was in het vierde kwartaal van 2019 bijna vier procent hoger dan een jaar eerder. Het volume was 2,8 procent groter. Dat meldt het CBS. Webwinkels realiseerden de laagste omzetsgroei sinds 2014.

In heel 2019 was de omzet van de detailhandel 3,4 procent hoger ten opzichte van een jaar eerder (3,9 procent in het vierde kwartaal). In de foodsector was de omzet in de laatste drie maanden 1,3 procent hoger. Het volume was nagenoeg hetzelfde als een jaar eerder. De omzet van foodspeciaalzaken (slagerijen, groentezaken, kaaswinkels en slijteren) was eveneens bijna hetzelfde. Supermarkten zagen de omzet met 1,6 procent en het volume met 0,2 procent stijgen.

In de non-foodsector groeide de omzet met 3,6 procent ten opzichte van een jaar eerder; volgens het CBS de op een na sterkste toename sinds het derde kwartaal van 2007. Vooral de meubelwinkels, de winkels in doe-het-zelfartikelen en verkopers van keukens en vloeren deden goede zaken eind 2019 (+6 procent). Ook de drogisterijen (+4), winkels in consumentenelektronica (+2,1) en de kledingwinkels (+1,5) zagen hun omzet stijgen. 

De internetverkopen nemen minder sterk toe volgens het statistiekbureau. De omzet van webwinkels was in het vierde kwartaal 14,7 procent hoger dan een jaar eerder; de laagste groei sinds het derde kwartaal van 2014 (8,8 procent). Multichannelers deden het daarbij beter dan pure internetverkopers (17 versus 13,2 procent groei).

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!