Onderzoek: voordeelacties leveren supermarkten (bijna) niets op

Onderzoek: voordeelacties leveren supermarkten (bijna) niets op

Supermarkten halen weinig tot geen extra winst uit voordeelacties. Dat constateren onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam en Tilburg University.

De onderzoekers bestudeerden de effecten van 44 voordeelacties van grote Nederlandse supermarkten, over een periode van vier jaar. De resultaten zijn gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Journal of Marketing. Wat blijkt: vaste klanten stellen een deel van hun aankopen uit in aanloop naar een voordeelactie. Tijdens zo'n actie besteden ze weliswaar meer, maar daarna geven ze juist minder uit aan boodschappen. 

De acties zijn wel een goed 'lokmiddel' voor nieuwe klanten. Zij besteden echter minder dan vaste klanten. Onderaan de streep lijken de effecten van supermarktaanbiedingen over het algemeen winstneutraal te zijn. 'Dit komt doordat de vaste en niet-vaste klanten hun bezoek- en aankoopgedrag aanpassen aan een voordeel-event', zegt onderzoeker Jonne Guyt. 

Toch is het volgens de researchers te kort door de bocht om te stellen dat de supermarkten de acties net zo goed kunnen staken. Volgens Guyt kunnen de voordeel-events een waardevol middel zijn om te voorkomen dat de minder frequente bezoekers van een bepaalde supermarkt 'voorgoed vertrekken richting een discounter'. 

Tot slot lijkt de hoogte van de kortingen niet zo'n grote rol te spelen bij het succes van een aanbiedingsactie. "Vooral het aantal producten met korting en de mate waarin het thema leidt tot free publicity (onbetaalde media-aandacht), blijken doorslaggevend te zijn voor het succes van een voordeel-event." 

Beeld: Albert Heijn
 

Reacties 3


Reinder Koornstra 5 mrt, 13:12

Natuurlijk geen schokkend nieuws. Die voordeelacties zijn er vooral “omdat iedereen het doet”! Zelfs met dezelfde producten! En níet alleen supermarkten! Ook de grote drogisterijketens kunnen er wat van! Tja, die staan al jaren in onze voorraadkast te wachten op aanvulling! Natuurlijk moet je geld hebben om even veel geld uit te geven, maar dan kun je daar weer maanden op teren!
En die nieuwe klanten? Wat doen ze eraan om die aan hún keten te binden? Eigenlijk niets!


Officemanagement Marshoek 5 mrt, 11:36

Erg interessant onderzoek. Het roept ook wel meteen een aantal vragen op. Dit onderzoek is uitgevoerd gedurende een economische crisisperiode. Dit heeft ongetwijfeld effect op rol van promoties. Verder speelt C1000 een grote rol in het onderzoek. Dit was een echte promotie supermarkt, waar Jumbo die de meeste van deze winkels heeft overgenomen dit juist niet is. Uiteindelijk blijft ook het stukje fabrikant in dit onderzoek buiten beeld. Dit maakt wel nieuwsgierig hoe e.e.a. er nu uit zou zien en hoe het "grotere" plaatje uitkomt voor de supermarkten.


Jessica Van beelst 5 mrt, 11:21

Jup! Doe ik ook!

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!