Nederlandse consumenten gaven vorig jaar 25,8 miljard euro uit bij webshops. Het gaat om een stijging van zeven procent ten opzichte van een jaar eerder. Dat blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van Thuiswinkel.org.

In totaal werden er vorig jaar 258 miljoen online aankopen gedaan; een groei van vier procent ten opzichte van 2018. Het aantal online kopers bleef nagenoeg gelijk: zo’n 96 procent van de Nederlanders van 15 jaar en ouder kocht in 2019 iets online. Gemiddeld gaven de online shoppers zeven procent meer uit.

De groei wordt volgens het onderzoek in sterke mate aangewakkerd door de stijging in online uitgaven binnen de categorie food/’nearfood’ (+24 procent). Die groei is met name te wijden aan de toename in huishoudens die online levensmiddelen kopen en de toename van het aantal online aankopen per huishouden. Ook de categorieën ‘Schoenen & Personal Lifestyle’ (19 procent) en Huishoudelijke Elektronica (16 procent) lieten een sterke groei zien. 

47 procent van de consumenten betaalde online met iDEAL, de meest populaire betaalmethode bij webshops. 41 procent kocht iets via zijn of haar smartphone, ten opzichte van 35 procent in 2018.