'Online bestedingen groeien naar 25,8 miljard'

'Online bestedingen groeien naar 25,8 miljard'

Nederlandse consumenten gaven vorig jaar 25,8 miljard euro uit bij webshops. Het gaat om een stijging van zeven procent ten opzichte van een jaar eerder. Dat blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van Thuiswinkel.org.

In totaal werden er vorig jaar 258 miljoen online aankopen gedaan; een groei van vier procent ten opzichte van 2018. Het aantal online kopers bleef nagenoeg gelijk: zo’n 96 procent van de Nederlanders van 15 jaar en ouder kocht in 2019 iets online. Gemiddeld gaven de online shoppers zeven procent meer uit.

De groei wordt volgens het onderzoek in sterke mate aangewakkerd door de stijging in online uitgaven binnen de categorie food/’nearfood’ (+24 procent). Die groei is met name te wijden aan de toename in huishoudens die online levensmiddelen kopen en de toename van het aantal online aankopen per huishouden. Ook de categorieën ‘Schoenen & Personal Lifestyle’ (19 procent) en Huishoudelijke Elektronica (16 procent) lieten een sterke groei zien. 

47 procent van de consumenten betaalde online met iDEAL, de meest populaire betaalmethode bij webshops. 41 procent kocht iets via zijn of haar smartphone, ten opzichte van 35 procent in 2018.
 

Reacties 3


Rob Beekwilder 10 mrt, 12:17

Het zou erg interessant zijn als RETAILNEWS de totaal consumentenbestedingen per produktgroep uitzoekt, met daarnaast de totalen in euro's van de online verkopen in diezelfde produktgroepen. Alle persberichten die RETAILNEWS plaatst van -meestal belanghebbende- instanties gaan meestal over stijgingspercentages of aandelen en zijn vaak verwarrend. Ik kijk uit naar jullie reactie!


c.t. de koning 10 mrt, 17:48

Helemaal mee eens 7 % stijging met maar een marktaandeel van minder dan 3%
komt heel anders over


Henri Hoogeveen 10 mrt, 20:06

...en retailnews, waar blijven de vergelijkingscijfers...
wat is de totale markt, welke aandeel in die markt is de grootste stijger... reizen, food, fashion...
of zijn het aankopen omdat de bepaalde branche veel sluitingen heeft meegemaakt. Hudsons Bay, Intertoys, DIDI,
..en welke internet bedrijven hebben hun marktaandeel met 7% zien toenemen.. of is er onderling veel verschoven. komt de stijging misschien uit de successen van de supermarkten... is het aanbod op internet ook met 7% gestegen en blijft daarmee de groei van de aankopen achter bij de groei van het aanbod... ??
we wachten met smart af..

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!