De detailhandel zag in januari zijn omzet met 3,7 procent toenemen ten opzichte van het jaar ervoor. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. 

Ook het verkoopvolume lag 2,2 procent hoger en zowel de foodsector als de non-foodsector realiseerde een hogere omzet. Voor de non-food was dat een groei van 2,7 procent, die grotendeels afkomstig was door de stijging bij winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren, meubels en wooninrichting en winkels in recreatie-artikelen. Ook drogisterijen en kledingwinkels zagen hun omzet toenemen. Winkels in consumentenelektronica, witgoed, schoenen en lederwaren zetten minder om dan een jaar eerder. 

Winkels in voedingsmiddelen zetten 2,2 procent meer om dan vorig jaar. Het verkoopvolume bleef nagenoeg gelijk. Supermarkten noteerden een groei van 2,4 procent, speciaalzaken een stijging van 1,2 procent. 

Online liet de detailhandel de grootste stijging zien, daar nam de omzet toe met 9,9 procent. Webwinkels hebben 10,3 procent meer omgezet, terwijl de omzet van multi-channelers groeide met 9,4 procent.