PostNL blijft post en pakketten bezorgen, ondanks het coronavirus. Wel neemt het bedrijf extra maatregelen om de bezorging 'op verantwoorde wijze' te laten plaatsvinden.

Het bezorgen van post, pakketten en andere zendingen draagt volgens PostNL bij aan het in stand houden van het maatschappelijk verkeer. Zo kunnen mensen thuisblijven en bedrijven hun afzetkanalen houden. "Wij zijn ons zeer bewust van onze maatschappelijke rol en de verantwoordelijkheid die we hebben richting al onze stakeholders", aldus ceo Herna Verhagen. "We doen er alles aan om de universele postdienst en de bezorging van pakketten en andere zendingen op verantwoorde wijze voort te kunnen zetten."

Het postbedrijf volgt de algemene richtlijnen van de overheid en houdt naar eigen zeggen contact met de autoriteiten om verdere verspreiding van het coronavirus te voorkomen. Ook neemt PostNL extra maatregelen. Zo hoeven klanten tot nader order niet meer op het scanapparaat te tekenen voor ontvangst van een pakket. De bezorger doet dit voor de ontvanger door de laatste drie tekens van zijn of haar paspoort of rijbewijs te noteren. Ook DPD paste het scanbeleid al aan.

Ook de van oorsprong Zweedse bezorgdienst Budbee treft maatregelen wegens het virus. Het bedrijf adviseert zijn klanten om als bezorgmethode voor de optie 'bij de deur neerzetten' te kiezen. De bezorger plaatst het pakket dan bij de deur en de klant kan deze zonder menselijk contact ophalen. Ook dragen de medewerkers van het bedrijf die in contact komen met de pakketten schone handschoenen en hebben ze volgens Budbee toegang tot 'verscheidene hygiëneproducten'. General Manager bij Budbee Nederland Jørgen Höppener geeft aan dat het bedrijf de vraag naar thuisbezorging met tientallen procenten ziet stijgen, wegens de voorzichtigheid van consumenten als het gaat om 'onnodig' menselijk contact.