Europese winkelketens bezetten 12% van Nederlandse winkeloppervlak
Gepubliceerd op 2 november 2004 om 00:00
Op dit moment hebben Europese winkelketens 5 miljoen vierkante meter ofwel 12% van de Nederlandse winkeloppervlak in handen. De komende jaren zal dit aandeel nog flink toenemen. Dit blijkt uit het rapport `Yurp, yurpins and the yurping of retail` over de Europeanisering van de Nederlandse detailhandel van Locatus. Nu al bestaat 53% van het winkeloppervlak uit winkels van ketenorganisaties. Filialisering is een snel groeiend fenomeen in de detailhandel en vooral in de sector die dagelijkse benodigdheden verkoopt. Winkelketens zijn in deze sector goed voor 81% van het verkoopvloeroppervlak. Iets minder snel gaat de ketenvorming in de horeca en leisure-markt. In de dienstensector gaat het vooral om de financiele dienstverleners. Momenteel wordt ruim 17 miljoen vierkante meter, ofwel 40% van het winkeloppervlak, ingenomen door filialen van winkelketens. Er zijn 179 winkelformules in Nederland die in meer dan 1 Europees land aanwezig zijn. Samen hebben de Europese ketens een vloeroppervlak van 5 miljoen vierkante meter. Het winkeloppervlak is gemiddeld twee maal zo groot als dat van Nederlandse aanbieders.
Reacties 0