Ook HEMA betaalt leveranciers later

Ook HEMA betaalt leveranciers later

HEMA heeft de betaaltermijn voor zijn leveranciers opgerekt in verband met de coronacrisis. Dat blijkt uit een brief van ceo Tjeerd Jegen die in handen is van NRC.

Tot de maatregel is volgens Jegen besloten vanwege een ‘drastisch afgenomen capaciteit’ op het hoofdkantoor. Normaal betaalt de winkelketen zijn leveranciers na zestig dagen, laat een anonieme ontvanger van de brief aan de krant weten. Nu doet HEMA dat niet meer op de dag dat de rekening vervalt, maar op de achtste dag van de maand. “Als je normaal levert op de zevende, krijg je nu dus na 61 dagen betaald”, legt de anonieme leverancier uit. “Lever je op de negende, dan pas na 89 dagen.”

Een woordvoerder van HEMA laat weten dat de verlengde betaaltermijn in overleg met leveranciers is ingesteld. In de brief van Jegen staat verder dat ‘creativiteit, flexibiliteit en soms moeilijke, ongekende oplossingen’ nodig zijn om de komende maanden door te komen. Om welke verdere maatregelen het gaat wil de woordvoerder niet zeggen.

HEMA is niet de eerste retailer die zijn betaaltermijn oprekt. WE Fashion betaalt zijn rekeningen zestig dagen later, bleek uit een brief van ceo Joris Aperghis die in handen is van RetailNews. Action betaalt zijn leveranciers voorlopig na negentig in plaats van dertig dagen. Ook Hunkemöller voldoet zijn facturen dertig dagen later en schort ook de huur van zijn winkelpanden met vier weken op.

HEMA maakte maandag al bekend de publicatie van zijn jaarcijfers uit te stellen naar mei. "Het managen van deze crisis vraagt de volledige aandacht van de teams en het bestuur van HEMA", zegt het bedrijf.

Reacties 9


C. Rediteur 25 mrt, 10:11

Het zal bittere noodzaak zijn, maar netjes is het op zijn zachts gezegd niet.


Theo Somewhere 25 mrt, 10:16

Het wordt tijd dat dit soort acties (eenzijdige aanpassing van de betalingstermijn na levering) bij wet (EU wet) verboden worden. Alle trieste verhalen waarom ze het doen ten spijt; het is gewoon een manier om de cijfers/cashflow van deze retailers er beter uit te laten zien.


Hans Vonshoff 25 mrt, 10:47

Het begint steeds duidelijker te worden dat HEMA ten dode opgeschreven is. De leningen van bijna een miljard zijn een molensteen, de expansie(wat moet je nu in Dubai?) is een vlucht naar voren die nu in deze tijd veel geld kost, de omzetten vallen tegen en een eigenaar die de zaak alleen maar wil uitkleden. Verkopen van panden aan Jumbo en /of bakkerijen verkopen zijn opties voor de korte termijn maar de vraag is of de HEMA er in deze vorm nog lang zal zijn. Het uitstellen van betalingen is niet netjes maar gaat de HEMA niet redden, vrees ik. Enorm jammer maar mismanagement en uitholling door geldwolven zijn hier debet aan. Helaas, maar de HEMA is het nieuwe V&D vrees ik. Prachtig bedrijf en ik hoop oprecht dat ik het mis heb.


Machiel R 25 mrt, 12:20

Natuurlijk is het niet netjes maar de deskundigen hierboven vergeten een belangrijk punt. Er komt geen enkele euro binnen (m.u.v. online). Waarschijnlijk ligt de prioriteit bij het betalen van de salarissen van de medewerkers, die zijn weer hard nodig als dit alles voorbij is.
Natuurlijk wordt de leverancier ook met een probleem opgezadelt maar kiezen tussen twee kwade en dan het personeel betalen en de leverancier niet. Tja, hoe zouden de reacties zijn als het personeel niet betaald wordt.

Het zijn gekke tijden en niemand heeft een boompje in de tuin met bankbiljetten er aan. Ik heb begrip voor de retailers.


Pieter Glimlach 25 mrt, 12:22

Action werd op deze website belachelijk gemaakt. Nu milde reacties... Belachelijk weer.


Jelle N 25 mrt, 13:45

Laten we er met ze alle op hopen er door te komen.door deze nachtmerrie.


Bart Stribos 25 mrt, 14:24

"Tot de maatregel is volgens Jegen besloten vanwege een ‘drastisch afgenomen capaciteit’ op het hoofdkantoor". Er zullen vast minder mensen werken op het HK, maar om deze reden te noemen, terwijl je gewoon je werkkapitaal wil aanvullen is te doorzichtig. Wees eerlijk en zeg dat gewoon!


Antwan Koerkamp 25 mrt, 18:11

Pieter bedankt! Je hebt 100% gelijk.


Cornelius Representations 26 mrt, 02:43

60 dagen 90 dagen, 120 dagen, niet netjes om deze achteraf aan te passen, ik heb met grote bedrijven in duitsland gewerkt en daar zijn deze condities heel normaal, de artikelen zijn reeds weken uitverkocht en worden dan pas betaald, dat is hun verdien model, en vergeet niet uiteindelijk worden deze condities in de prijs door de leverancier verwerkt, en later door de consument weer betaald.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!