HEMA heeft de betaaltermijn voor zijn leveranciers opgerekt in verband met de coronacrisis. Dat blijkt uit een brief van ceo Tjeerd Jegen die in handen is van NRC.

Tot de maatregel is volgens Jegen besloten vanwege een ‘drastisch afgenomen capaciteit’ op het hoofdkantoor. Normaal betaalt de winkelketen zijn leveranciers na zestig dagen, laat een anonieme ontvanger van de brief aan de krant weten. Nu doet HEMA dat niet meer op de dag dat de rekening vervalt, maar op de achtste dag van de maand. “Als je normaal levert op de zevende, krijg je nu dus na 61 dagen betaald”, legt de anonieme leverancier uit. “Lever je op de negende, dan pas na 89 dagen.”

Een woordvoerder van HEMA laat weten dat de verlengde betaaltermijn in overleg met leveranciers is ingesteld. In de brief van Jegen staat verder dat ‘creativiteit, flexibiliteit en soms moeilijke, ongekende oplossingen’ nodig zijn om de komende maanden door te komen. Om welke verdere maatregelen het gaat wil de woordvoerder niet zeggen.

HEMA is niet de eerste retailer die zijn betaaltermijn oprekt. WE Fashion betaalt zijn rekeningen zestig dagen later, bleek uit een brief van ceo Joris Aperghis die in handen is van RetailNews. Action betaalt zijn leveranciers voorlopig na negentig in plaats van dertig dagen. Ook Hunkemöller voldoet zijn facturen dertig dagen later en schort ook de huur van zijn winkelpanden met vier weken op.

HEMA maakte maandag al bekend de publicatie van zijn jaarcijfers uit te stellen naar mei. "Het managen van deze crisis vraagt de volledige aandacht van de teams en het bestuur van HEMA", zegt het bedrijf.