Na PostNL waarschuwt ook Thuiswinkel.org dat het langer kan duren voordat pakjes worden bezorgd. Dat komt volgens de belangenorganisatie van webwinkels doordat er veel meer online wordt besteld.

"Alhoewel het niet passend is, hebben we te maken met eenzelfde piekperiode als rond de jaarlijkse feestdagen", zegt directeur Wijnand Jongen. Met een groot verschil: is er rond de feestdagen nog een grote diversiteit in aankopen, nu vissen consumenten in dezelfde vijver. Het gaat onder meer om drogisterij- en gezondheidsartikelen, verzorgingsproducten en alles wat met eten en drinken te maken heeft. De groeipercentages liggen tussen de 50 en 100 procent. Voor sport- en tuinartikelen, vriezers, boeken en speelgoed is de toename 20 tot 40 procent.

Ook de extra hygiënemaatregelen die magazijnen, distributiecentra en vervoerders treffen, zorgen voor vertraging. Veel webwinkels communiceren inmiddels op hun websites dat er sprake is van langere levertijden en vragen klanten om begrip. Toch is het aantal klachten op social media en op sites toegenomen, constateert Jongen. Ze gaan vooral over de langere levertijd en klantenservices die minder goed bereikbaar zijn. Ook Jongen vraagt om begrip. "Webwinkels en hun vervoerders werken met man en macht om het pakketje zo snel mogelijk te kunnen leveren. Maar ook voor ons geldt dat de gezondheid van alle medewerkers bovenaan staat."