Zalando vraagt tijdelijk geen commissie aan retailers

Zalando vraagt tijdelijk geen commissie aan retailers

Winkeliers die zijn aangesloten op Zalando’s connected retail-platform betalen vanaf 1 april tot 31 mei geen commissie over hun omzet. Daarmee hoopt Zalando deze retailers te ondersteunen tijdens de coronacrisis, vertelt VP direct to consumer Carsten Keller van de Duitse e-commercepartij aan RetailNews.

Via Zalando’s platform kunnen derden producten verkopen tegen afdracht van een percentage over de omzet. Veel modewinkels kampen met grote terugloop in omzet, doordat consumenten gevraagd wordt binnen te blijven in verband met de coronacrisis. Zalando zelf loopt door deze actie ook geld mis, maar kan die klap volgens Keller wel hebben. “Wij zien dit echt als een investering in de relatie met retailers.”

Naast het schrappen van de commissie betaalt Zalando aangesloten retailers sneller uit. Tot en met eind mei krijgen zij hun omzet iedere week uitgekeerd in plaats van maandelijks. Door de twee maatregelen helpt Zalando winkeliers op twee manieren, zegt Keller. “Ze kunnen zowel hun omzet als hun liquiditeit beter op peil houden.”

Zalando introduceerde zijn platform voor derden vorig jaar in Nederland. Hoeveel winkels inmiddels zijn aangesloten wil Keller niet kwijt, maar er is volgens hem een 'dubbelcijferig aantal' retailers aan verbonden.

Zalando laat verder weten zijn verwachtingen voor het eerste kwartaal bij te stellen. De operationele winst (ebit) zal 'significant lager' uitvallen als gevolg van de coronacrisis. Door de maatregelen die Europese regeringen sinds 9 maart nemen tegen bestrijding van het virus, zijn consumenten volgens de etailer voorzichtig met uitgaven. Zalando rekende toch al op een negatief ebit van 28 miljoen euro. Hoeveel zwaarder dat verlies nu zal uitpakken is nog niet duidelijk. Halverwege april worden de cijfers bekendgemaakt.

Vanmiddag verschijnt op RetailTrends een uitgebreid verhaal over Zalando’s hulp aan retailers.
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!