Thuiswinkel.org roept op: houd geen uitverkoop

Thuiswinkel.org roept op: houd geen uitverkoop

Thuiswinkel.org roept (web)winkeliers op om uitverkopen uit te stellen tot na 1 juni. “Zo kunnen we blijven garanderen dat mensen hun producten tegen een eerlijke prijs kunnen ontvangen”, aldus directeur Wijnand Jongen.

Door de coronacrisis hebben veel webwinkels, distributiecentra en vervoerders te maken met toenemende drukte. “Webwinkels en vervoerders vervullen een cruciale rol in het leefbaar houden van deze situatie”, aldus Thuiswinkel.org. “Dat willen we graag zo houden.” Daarom acht de brancheorganisatie het ‘onverstandig’ om nu producten in de uitverkoop te zetten.

Veel webwinkels maken inmiddels onderscheid tussen essentiële en niet-essentiële producten, waarbij die eerste categorie (artikelen omtrent thuiswerken, eten en drinken, drogisterij-, gezondheidsproducten en producten om huishoudens ‘gezond, actief en leefbaar’ te houden) voorrang krijgt. ‘Niet fijn, maar wel logisch en begrijpelijk’, aldus Wijnand Jongen. “Ook voor het geven van voorrang aan het leveren van essentiële producten aan kwetsbare groepen, waaronder senioren, is veel begrip”, stelt de directeur. “Het zijn noodzakelijke keuzes die webwinkels, platformen en vervoerders soms moeten maken.” Producten vóór 1 juni in de uitverkoop plaatsen zorgt voor extra druk op de distributie- en logistieke keten, ‘die we nu juist voor zoveel mogelijk essentiële producten open moeten houden’.

Daarbij kunnen grote bedrijven zich makkelijker uitverkoop veroorloven dan kleinere winkeliers, die het vaak extra moeilijk hebben door de coronacrisis. Om die reden staat er sinds vorige week een petitie online waarin wordt opgeroepen om vóór 1 juli geen uitverkoop te houden. Het gaat om een initiatief van zelfstandige fashionretailers, Nederlandse kledingmerken en agentschappen die constateren dat de grote (al dan niet internationale) winkelketens en merken online al van start zijn gegaan met 'flinke kortingen'. Volgens de initiatiefnemers gaat dit ten koste van de kleine, zelfstandige retailer 'die hierin verplicht mee moet gaan en daardoor niet de noodzakelijke omzet en marge haalt om te blijven bestaan'. De petitie is inmiddels bijna zesduizend keer ondertekend.

Reacties

Een sympathieke oproep en tegelijkertijd een 'duivels dilemma'.
Dat de logistieke keten door uitverkoopvolumes verstopt zou raken, is natuurlijk een drogreden. Er zijn momenteel grote groepen mensen die (veel) minder inkomen hebben en dus ook (substantieel) minder besteden. Om die mensen nog enigszins van dienst te zijn, kan prijsreductie (uitverkoop) helpen. Dat helpt tevens (enigszins) de winkeliers van aanwezige voorraden af, zeker als die seizoensgevoelig zijn zoals in de mode. Inderdaad en helaas minder marge maar in ieder geval 'iets' en de nieuwe leveringen en financiële verplichtingen zitten (voor een goed deel) al in de pijplijn.
Ja, een aantal (grotere, internationale) spelers beginnen al met prijsacties / uitverkoop. Dan is deze oproep sympathiek maar gaat het werken? Dan is deze oproep sympathiek maar is het ook in het belang van de klant?
Een duivels dilemma, dat is het zeker.

Geplaatst door michel van wijk op 31 maart 2020 om 10:48

Nu kunnen we zien als retailer welk merk echt een partner blijkt of slechts doorgeefluik van handel

Geplaatst door janmarc ter Steege op 31 maart 2020 om 17:36