Thuiswinkel.org roept (web)winkeliers op om uitverkopen uit te stellen tot na 1 juni. “Zo kunnen we blijven garanderen dat mensen hun producten tegen een eerlijke prijs kunnen ontvangen”, aldus directeur Wijnand Jongen.

Door de coronacrisis hebben veel webwinkels, distributiecentra en vervoerders te maken met toenemende drukte. “Webwinkels en vervoerders vervullen een cruciale rol in het leefbaar houden van deze situatie”, aldus Thuiswinkel.org. “Dat willen we graag zo houden.” Daarom acht de brancheorganisatie het ‘onverstandig’ om nu producten in de uitverkoop te zetten.

Veel webwinkels maken inmiddels onderscheid tussen essentiële en niet-essentiële producten, waarbij die eerste categorie (artikelen omtrent thuiswerken, eten en drinken, drogisterij-, gezondheidsproducten en producten om huishoudens ‘gezond, actief en leefbaar’ te houden) voorrang krijgt. ‘Niet fijn, maar wel logisch en begrijpelijk’, aldus Wijnand Jongen. “Ook voor het geven van voorrang aan het leveren van essentiële producten aan kwetsbare groepen, waaronder senioren, is veel begrip”, stelt de directeur. “Het zijn noodzakelijke keuzes die webwinkels, platformen en vervoerders soms moeten maken.” Producten vóór 1 juni in de uitverkoop plaatsen zorgt voor extra druk op de distributie- en logistieke keten, ‘die we nu juist voor zoveel mogelijk essentiële producten open moeten houden’.

Daarbij kunnen grote bedrijven zich makkelijker uitverkoop veroorloven dan kleinere winkeliers, die het vaak extra moeilijk hebben door de coronacrisis. Om die reden staat er sinds vorige week een petitie online waarin wordt opgeroepen om vóór 1 juli geen uitverkoop te houden. Het gaat om een initiatief van zelfstandige fashionretailers, Nederlandse kledingmerken en agentschappen die constateren dat de grote (al dan niet internationale) winkelketens en merken online al van start zijn gegaan met 'flinke kortingen'. Volgens de initiatiefnemers gaat dit ten koste van de kleine, zelfstandige retailer 'die hierin verplicht mee moet gaan en daardoor niet de noodzakelijke omzet en marge haalt om te blijven bestaan'. De petitie is inmiddels bijna zesduizend keer ondertekend.