Minder supermarktbezoeken, vooral 65-plusser is voorzichtig

Ruim de helft (56 procent) van de Nederlandse consumenten komt minder vaak in de supermarkt dan vóór de uitbraak van het coronavirus. Dat blijkt uit de Corona Impact Monitor van Motivaction. 

Vooral 65-plussers zijn extra voorzichtig: twee derde van hen brengt minder vaak een bezoek aan de supermarkt. Twee op de tien shoppers koopt door de crisis meer dan normaal als hij of zij boodschappen doet. Wegens de veiligheid maakt een op de tien ook vaker gebruik van de self check-out.

In lijn met de supermarkten ziet ook Motivaction een toename van consumenten die wel eens online boodschappen doen: van 23 procent in 2018 en 25 procent in 2019 naar dertig procent nu. Toch hoeft de crisis niet de definitieve doorbraak van online boodschappen te betekenen, volgens Motivaction. Ruurd Hielkema, senior onderzoeker: “Dat kan opborrelend nostalgisch sentiment zijn, maar natuurlijk biedt een goede super veel meer sfeer en beleving dan het online alternatief. Veel van de nieuwe aanwas is 55-plusser, en juist zij zeggen in meerderheid ‘straks’ weer af te haken. Lang niet alle nieuwe online ervaringen zullen voor hen ook positief zijn geweest, onder meer door lange wachttijden, nee-verkopen en bezorgkosten.”

Tot slot bestaat de top drie van categorieën waarbinnen consumenten meer besteden sinds de crisis uit ‘algemene boodschappen in de supermarkt’ (25 procent), gezonde voeding (21 procent) en hygiëneproducten (twintig procent). 

Reacties 2


Peter Hobbelen 15 apr, 12:22

Het zal dan blijkbaar plaatselijk nogal verschillen, bij onze AH, ALDI en Turkse supermarkt lijkt het in ieder geval of je het er voor niets krijgt, zo druk dat het is..


Coen Schonhoven 15 apr, 16:35

Wij komen de laatstse weken niet bij AH omdat ze een loopje nemen met de Corona veiligheidsmaatregelen. De winkelwagentjes staan buiten, ze worden door de klant weggezet en een nieuw klant pakt ze dan weer. ontsmetten is er niet bij! Bij onze winkel is een voor- en achteringang. Met de koopdagen, afgelopen week, vrijdag en zaterdag was de achteringang geopend voor binnenkomende klanten en bij de vooringang kon je alleen uit. Prima, alleen zondag was alles weer bij het oude. Ons zien ze dus voorlopig niet!

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!