Dertien ketens trekken tijdens de coronacrisis samen op. Met een nationale campagne wijzen ze op het belang van lokale winkels. Directeur Jan van de Wouw van United Retail (Electro World, Witgoed specialist), een van de initiatiefnemers, over het hoe en waarom.
'Ondernemers bedankt', begint het tv-spotje. 'Ook nu blijven jullie deuren veilig voor ons open', waarna ondernemers zijn te zien van dertien formules. Het gaat om Bike Totaal, DA, Electro World, Electronic Partner, Expert Nederland, Fleurop, Hubo, Intersport, Keurslagers, Primera, Profile de Fietsspecialist, Sport2000 en Witgoed specialist.
De commercials zijn te zien op de commerciële zenders van Talpa, waarvan het creatieve team de spotjes maakte. "In een kleine twee weken tijd hebben we de campagne uit de grond gestampt", zegt Van de Wouw, die samen met collega Gert van Doorn van Primera aan de wieg stond. "Terwijl de opnames plaatsvonden, sloten zich nog andere retailketens aan. Het is een heel interessant traject geweest, maar we zijn er best wel een beetje trots op dat we met zoveel retailers dit in zo'n korte tijd...
Dertien ketens trekken tijdens de coronacrisis samen op. Met een nationale campagne wijzen ze op het belang van lokale winkels. Directeur Jan van de Wouw van United Retail (Electro World, Witgoed specialist), een van de initiatiefnemers, over het hoe en waarom.
'Ondernemers bedankt', begint het tv-spotje. 'Ook nu blijven jullie deuren veilig voor ons open', waarna ondernemers zijn te zien van dertien formules. Het gaat om Bike Totaal, DA, Electro World, Electronic Partner, Expert Nederland, Fleurop, Hubo, Intersport, Keurslagers, Primera, Profile de Fietsspecialist, Sport2000 en Witgoed specialist.
De commercials zijn te zien op de commerciële zenders van Talpa, waarvan het creatieve team de spotjes maakte. "In een kleine twee weken tijd hebben we de campagne uit de grond gestampt", zegt Van de Wouw, die samen met collega Gert van Doorn van Primera aan de wieg stond. "Terwijl de opnames plaatsvonden, sloten zich nog andere retailketens aan. Het is een heel interessant traject geweest, maar we zijn er best wel een beetje trots op dat we met zoveel retailers dit in zo'n korte tijd voor elkaar hebben gekregen."
Eerst een vraag over uzelf. Bent u thuis aan het werk?
"Ik ben toevallig vandaag op kantoor, maar ik werk vier dagen per week thuis. Ons kantoor is leeg, op drie mensen na. Dat betekent dat we allemaal ongeveer tweehonderd vierkante meter per persoon hebben. Dus gescheiden en veilig. Daar besteden we veel tijd en aandacht aan."
De campagne dan. Hoe kwam die tot stand? Wie belde wie?
"Het is een initiatief van ons en Primera. We hebben met elkaar contact gehad en gezegd dat we wat breder wilden kijken dan de branche. En dat we vooral uit formulenamen wilden gaan praten, omdat wij denken dat dat de consument toch wat meer zegt dan een brancheorganisatie die wat roept. Het wordt wat aansprekender. Dat laat onverlet dat wat de brancheorganisaties op dit moment aan het doen zijn voor onze ondernemers een groot compliment verdient. Dus we zien het echt als een aanvulling op de activiteiten van de brancheorganisaties. In mijn geval spreek ik dan vooral over Techniek Nederland. Die krijgen van mij een vette pluim voor wat ze doen. Maar wij wilden een tikje extra, vanuit formulenamen en fysiek de ondernemers laten zien. Dan gaat het voor de consument wat meer leven."
Wat wilt u met de campagne bereiken?
"Dat is drieërlei. Wij willen graag de consumenten laten zien dat we er zijn, dat wij zeer zorgvuldig werken en dat ze van harte welkom zijn om bij ons in de winkel te komen en gewoon de dingen te doen die ze altijd gewend waren te doen. Dus: om gewoon te kopen. Het tweede: ook onze ondernemers hebben een dikke pluim verdiend voor wat ze op dit moment allemaal doen onder heel lastige omstandigheden. Er wordt heel hard gewerkt en dat is niet altijd even makkelijk onder de RIVM-regels, maar waar ze zich uitstekend aan houden. Daar willen we ze dus voor bedanken. En het derde: wij willen de rijksoverheid laten zien dat we er zijn. En dat we ook graag open willen blijven. Ik moet wel zeggen: het beleid dat de rijksoverheid nu voert, vinden wij een stuk beter dan wat er in de landen om ons heen gebeurt. Wij krijgen nog de kans om open te zijn en proberen het bedrijf draaiende te houden."
De bekende anderhalvemetereconomie.
"Ja. En daar zijn wij eigenlijk al een maand mee bezig. Wij hebben heel nauw samengewerkt met onze brancheorganisaties. We hebben altijd gekeken wat het RIVM wilde en bij ons hangen dan ook al wekenlang de posters en de richtlijnen."
Een van de twee versies van het tv-spotje van de dertien formules.
Het zijn dertien heel verschillende ketens. Maar op het eerste gezicht wel ketens waar het toch redelijk goed mee zou moeten gaan, zou je zegggen. Een grote drogisterij, fietsenzaken, witgoed, doe-het-zelf. Is dat ook zo of is er toch een divers beeld?
"Nou, er loopt wel een heel belangrijke rode lijn doorheen. Iets wat ons verbindt. We zijn allemaal ondernemersorganisaties. Franchisenemers. Hard franchise, soft franchise. Wat mij persoonlijk betreft: ik werk al heel lang samen met ondernemers en ik heb er altijd respect voor gehad wat ze allemaal moeten doen om hun bedrijf in de lucht te houden. Juist die ondernemers willen we een hart onder de riem steken en die zie je op tv.
En om je vraag te beantwoorden: het varieert. De een heeft nog een goede business. De bouwmarkten bijvoorbeeld. Eigenlijk alles wat gerelateerd is aan thuis. Daar besteedt de consument nu veel tijd aan. Maar andere ketens, zoals fashion, die hebben het moeilijker."
U bent van United Retail, waar Electro World en Witgoed specialist onder vallen. Daar gaat het goed zeker?
"Ja. Eigenlijk alles wat gekoppeld is aan huis doet het best goed. Daar hoort witgoed ook bij. En bruingoed - tv's dus - trouwens ook. Consumenten kiezen er echt voor om dingen in huis beter te maken en dat zien wij ook gebeuren. Daarnaast hebben wij nog een grote reparatietak. Je moet er niet aan denken dat je vriezer nu stuk gaat of je tv. Al mijn ondernemers hebben monteurs in dienst en dat is voor ons nu ook belangrijk, maar eigenlijk altijd."
Komen mensen nu ook naar jullie winkel of kopen ze vooral online?
"Onze website loopt heel erg goed op dit moment. Maar onze organisatie is een winkelorganisatie. In verhouding tot de winkelomzet is de webshop bij ons heel klein. Nu praat ik puur over mijn eigen organisatie. Wat wij wel zien is dat er veel minder klanten naar onze winkels komen. Maar de klanten komen wel veel gerichter naar de winkel. De conversie is aanzienlijk hoger. Klanten komen niet echt meer funshoppen, maar komen naar ons toe om te kopen."
Uw collega Gert van Doorn van Primera zegt dat er wordt nagedacht over een actie na het coronatijdperk. Wat zou dat voor een actie kunnen zijn?
"Wij hopen dat er natuurlijk een tijd na corona komt. En we zien tegelijkertijd ook dat onze economie nationaal en internationaal echt wel een klap heeft gekregen. Dus we zijn ook bezig met de tijd ná corona. En we verwachten, kijkend naar de cijfers van het CPB en het IMF, dat we een lastige tijd tegemoetgaan. Dus we zullen ook kijken samen met de ondernemersorganisaties wat we kunnen doen om klanten extra te verrassen met wederzijdse acties en aanbiedingen. Alles om de klant ook na het coronatijdperk geïnteresseerd te houden in onze winkels."