'H&M meest transparante fashionretailer, C&A op tweede plek'

'H&M meest transparante fashionretailer, C&A op tweede plek'

H&M is benoemd tot de meest transparante (grote) fashionretailer. De Zweedse keten voert de lijst aan van de Fashion Revolution Transparency Index, waarbij de 250 grootste modemerken en -retailers worden gerangschikt aan de hand van openheid over hun milieu- en sociale beleid.

H&M scoort 73 procent op de Transparency Index. Het bedrijf wordt op de voet gevolgd door C&A, dat een score van zeventig procent behaalde. Daarna volgden Adidas (69 procent), Esprit (64 procent) en Marks & Spencer (zestig procent). 

Gucci is met 48 procent het meest transparante luxemerk. Onder de tien laagst scorende merken vallen Mexx, Pepe Jeans en Max Mara; zij behaalden een score van nul procent. De gemiddelde score voor moderetailers komt in totaal uit op 23 procent. In 2019 voerde Adidas de lijst aan en stond H&M nog op de vierde plaats.

Voor de index keek Fashion Revolution Group naar de hoeveelheid informatie die de bedrijven naar buiten brengen omtrent hun duurzaamheidsmaatregelen, maar ook hun sociale beleid en hun impact op het milieu. 

Reacties

Ik stel voor om C&A op de eerste plaats te zetten van meest onbehoorlijke ondernemingen. Dankzij C&A hebben duizenden mensen in Bangladesh nu geen brood. En de familie B eet er niet minder Kaviaar om. Net als Hunkemoller en Action die ketens boycotten.

Geplaatst door Retail Expert op 22 april 2020 om 11:06

Helemaal mee eens @retail expert .laat ze eens een voorbeeld nemen aan de rijke Franse bedrijven die zien af van staatssteun . Omdat die hun maatschappelijke verantwoordelijkheid willen nemen .

Geplaatst door ger Boer op 22 april 2020 om 11:19

Ik sta perplex!
Als H&M en C&A bovenaan staan, moet het in de modebranche op dit vlak wel een zootje zijn!

Geplaatst door Reinder Koornstra op 22 april 2020 om 11:59

Geloof hier helemaal niets van.
Ja de meest onbetrouwbare zullen ze hier bedoelen

Geplaatst door Manon kruf op 22 april 2020 om 12:28

Zo zie je maar, transparantie heeft niets te maken met ethiek. In goede tijden veel geld besteden aan openheid, precies weten wat je moet communiceren om hoog op lijstjes te komen en hiermee goede sier maken. Als het even tegenzit proberen de rekening bij leveranciers en verhuurders te leggen. Uiteindelijk heb je als consument ook een verantwoordelijkheid; ik mijd deze bedrijven.

Geplaatst door Fred Flintstone op 22 april 2020 om 12:30

Mooi voorbeeld van C&A. Op social media posten ze dat ze 200.000 mondkapjes doneren aan de medische wereld en gelijktijdig worden er mega veel orders geannuleerd bij het afvoerputje ( fabrikanten in met name Bangladash, Pakistan Myanmar en China. Walgelijk ) die volgens het C&A systeem moeten werken. Walgelijk

Geplaatst door Pieter g op 22 april 2020 om 14:46

Niet alleen mensen in het verre oosten zitten zonder werk, ook hun duizenden werknemers. Misschien voor we oordelen, beide kanten bekijken. Elke fashion retailer zit in hetzelfde schuitje, maar omdat de namen minder in het straatbeeld weerklinken ... worden de groten direct met de grond gelijk gemaakt. Iedere branche geeft zijn mindere kanten en problemen met deze corona crisis. #weesliefvoorelkaar #zorgvoorelkaar #

Geplaatst door M. De Koning op 22 april 2020 om 14:55

Beste @M. De Koning: natuurlijk zit elke fashion retailer in de problemen maar niet iedere retailer wentelt dat af op straatarme mensen terwijl de eigenaar, de familie B, de rijkste familie in Nederland is.

Geplaatst door Retail Expert op 23 april 2020 om 11:58

Laatste nieuws









RetailTrends