De omzet van webshops ligt na de uitbraak van het coronavirus in Nederland ruim zestig procent hoger ten opzichte van een jaar eerder. Dat blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van Thuiswinkel.org. 

Sinds week 12, de eerste week na de uitbraak in Nederland, steeg de omzet gemiddeld met zestig procent. In week 16 (de week van 13 april) bereikte de online omzetstijging ten opzichte van 2019 een piek van 72 procent. “De door GfK gemeten groeicijfers zijn herkenbaar voor veel productsectoren die het thuis leven en werken mogelijk maken”, aldus Thuiswinkel-directeur Wijnand Jongen. “Ook bij categorieën als online eten en drinken, gezondheid, sport, wonen, boeken en bloemen zijn de online omzetstijgingen meer dan significant.”

De stijgingen van online bestedingen hebben betrekking op de sectoren IT en telecom, doe-het-zelf en tuin, elektronica, persoonlijke verzorging en mode. “De ‘one million dollar’-vraag is uiteraard in welke mate het nieuwe koopgedrag blijvend zal zijn”, aldus Jongen. Volgens de directeur zou het zomaar kunnen dat veel consumenten wennen aan ‘het gemak’ van e-commerce en dat een groter deel hun aankopen ook na de crisis online blijft doen.