De Belgische modeketen JBC opende maandag zijn eerste filiaal volgens het nieuwe concept. De kledingzaak in Hasselt, die K’dee heet, is ontworpen in samenwerking met basisschoolkinderen. Het resultaat is een winkel waarbij avontuur en beleving centraal staan, met onder meer een boomhut en een glijbaan.
JBC vroeg dertig kinderen naar hun mening over winkelen. “Wat vooral naar voren kwam uit de gesprekken met de kinderen, was dat ze hun winkelbeleving als saai ervaren”, zegt Ann Claes, ceo van JBC, tegen De Standaard. “Ze willen liefst op ontdekking gaan en avonturen beleven. Vandaar dat we met voluit zijn gegaan voor een uniek concept, gericht op de ervaring van de kinderen. We kozen daarom voor veel speelruimte en een fantastische boomhut.” Het concept is uitgewerkt in samenwerking met interieurvormgevingsbureau Deusjevoo.
De Belgische modeketen JBC opende maandag zijn eerste filiaal volgens het nieuwe concept. De kledingzaak in Hasselt, die K’dee heet, is ontworpen in samenwerking met basisschoolkinderen. Het resultaat is een winkel waarbij avontuur en beleving centraal staan, met onder meer een boomhut en een glijbaan.
JBC vroeg dertig kinderen naar hun mening over winkelen. “Wat vooral naar voren kwam uit de gesprekken met de kinderen, was dat ze hun winkelbeleving als saai ervaren”, zegt Ann Claes, ceo van JBC, tegen De Standaard. “Ze willen liefst op ontdekking gaan en avonturen beleven. Vandaar dat we met voluit zijn gegaan voor een uniek concept, gericht op de ervaring van de kinderen. We kozen daarom voor veel speelruimte en een fantastische boomhut.” Het concept is uitgewerkt in samenwerking met interieurvormgevingsbureau Deusjevoo.
Kinderen worden meegenomen in de wereld van Babs en Tiest, een knipoog naar JBC-oprichter Jean Baptiste Claes. Aparte deuropeningen leiden naar verschillende ‘werelden’. Op de glijbaan kan de stevigheid van de kinderkleding direct getest worden, aldus JBC. De paskamers zien er allemaal anders uit en staan in het teken van verschillende dieren.
In de winkel hangt de kindercollectie van JBC, met onder meer Studio 100-kleding, maar ook andere merken zoals het Belgische Froy & Dind. Ook is er een babyafdeling waar ouders hun kleintje kunnen verschonen en voeden. Wegens het coronavirus blijft het boomhuthuis nog wel even gesloten en is de winkel minder feestelijk geopend dan gepland.
JBC is een Belgische kledingketen die is opgericht in 1975. De eerste winkel stond in het Limburgse Schulen. Inmiddels heeft de keten meer dan 140 filialen in België en Luxemburg. Het bedrijf zegt te streven naar ‘eerlijke kleding voor een eerlijke prijs’, voor het hele gezin.
Foto's: JBC