VanMoof haalt 12,5 miljoen euro groeigeld op

VanMoof haalt 12,5 miljoen euro groeigeld op

Fietsfabrikant VanMoof heeft 12,5 miljoen euro aan groeigeld opgehaald. Het Nederlandse bedrijf wil de investering gebruiken om internationaal te groeien en ‘aan de toegenomen vraag te voldoen’.

De investering komt van venture capital fonds Balderton Capital en van assemblagepartner SINBON Electronics. Volgens VanMoof is de vraag naar e-bikes gestegen door de uitbraak van het coronavirus. ‘Fietsen worden ten opzichte van het openbaar vervoer als steeds betrouwbaarder gezien. En overheden over de hele wereld werken aan nieuwe fietsinitiatieven.’ De verkoopstijging van VanMoof e-bikes in Nederland bedroeg over de maanden februari, maart en april 140 procent ten opzichte van een jaar eerder. In Duitsland bedroeg de stijging zelfs 226 procent, aldus VanMoof.

“Het is heel bijzonder om in deze tijd zo’n belangrijke samenwerking aan te gaan”, zegt mede-oprichter Taco Carlier. “Het is niet alleen prachtig om het vertrouwen te krijgen van een investeerder met diepgaande ervaring in de sector. Het is ook een goed teken dat investeringen groener worden, weg van fossiele brandstoffen en naar duurzame mobiliteit.”

VanMoof is in 2009 opgericht door de Achterhoekse broers Taco en Ties Carlier. Inmiddels heeft het bedrijf een webshop en brandstores in Amsterdam, Berlijn, Londen, New York, Parijs, San Francisco, Seattle, Taipei en Tokio. De omzet verviervoudigde tussen 2018 en 2019 van tien miljoen tot bijna veertig miljoen euro. Onlangs lanceerde VanMoof een nieuwe e-bike voor een prijs die zestig procent lager ligt dan die van de eerdere, vergelijkbare modellen.

Meer mensen op de fiets krijgen. En meer is écht meer: sowieso een miljard, over de hele wereld. Tien jaar geleden werd er nog lachend gereageerd op de missie van Ties en Taco Carlier. RetailTrends sprak de VanMoof-oprichters onlangs voor het maartnummer.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!