Thuiswinkel.org ziet een forse toename in het aantal webwinkels dat het Thuiswinkel Waarborg-keurmerk aanvraagt sinds de uitbraak van het coronavirus. Veel winkeliers die te maken hebben met verminderde klandizie, bijvoorbeeld omdat ze hun deuren de afgelopen tijd gesloten hielden, zoeken hun heil online.

“Het aantal aanvragen voor het lidmaatschap is sinds de uitbraak van het coronavirus meer dan verdubbeld”, stelt directeur Wijnand Jongen. Naast startende webwinkels zijn het volgens Jongen met name middelgrote webwinkels die het lidmaatschap aanvragen. “Waar startende webwinkels graag het vertrouwen willen winnen van consumenten via het keurmerk Thuiswinkel Waarborg, zijn middelgrote winkels, winkelketens, dienstenleveranciers en producenten die direct aan consumenten verkopen juist op zoek naar kennis en kunde om sneller te werken aan de digitale transformatie van hun bedrijven.” 

Volgens Jongen zetten bedrijven nu meer dan ooit in op digitale transformatie en -organisatie van hun bedrijven, ‘om de groeiende groep klanten die meer dan ooit online kijkt en koopt te kunnen volgen’. Het CBS meldde eerder dat het aantal webwinkels in Nederland in het tweede kwartaal van 2020 naar verwachting met bijna drieduizend shops zal toenemen ten opzichte van het kwartaal ervoor. “De groei van drieduizend nieuwe webwinkels zit hem met name in het aantal webwinkels dat huis- en tuinartikelen (+9 procent) verkoopt en de webwinkels met een algemeen assortiment (+14 procent)”, aldus de Thuiswinkel-directeur.