De inkomsten van webwinkels stegen tijdens de 'intelligente lockdown' met zestig procent ten opzichte van vorig jaar. Dat blijkt uit onderzoek van Knab.
De bank analyseerde de geanonimiseerde transactiedata van ruim 150 duizend eenmanszaken en bv's die er een zakelijke rekening hebben. Daaruit blijkt dat, waar veel sectoren het moeilijk hebben door de coronacrisis, online ondernemers juist goede zaken doen. Tussen 14 maart en 11 mei ontvingen zij gemiddeld gezien zestig procent meer inkomsten. Ook de overige detailhandel - hieronder vallen ook bouwmarkten en tuincentra - deed het goed, met een gemiddelde inkomstenstijging van achttien procent.
Vooral reisbureaus en ondernemers in de reisbemiddeling zijn hard getroffen door de maatregelen. Waar zij vorig jaar tijdens dezelfde periode nog gemiddeld 12.076 euro aan inkomende transacties hadden, waren hun inkomsten tijdens de lockdown-periode gehalveerd tot 6043 euro. Bij horecazaken werd een inkomstendaling van 39 procent gemeten. Bij logiesverstrekkers - zoals hotels, huisjesverhuurders en campings - werd er 31 procent minder bijgeschreven ten opzichte van vorig jaar.
Reacties 0