Het overgrote deel van de Nederlandse winkelketens en winkelcentra laat het Suikerfeest aan zich voorbij gaan. Het aantal retailers dat wel speciaal voor de islamitische feestdag artikelen inkoopt, is licht gedaald ten opzichte van vorig jaar. Dat blijkt uit de jaarlijkse Suikerfeestmonitor van onderzoeksbureau Labyrinth. 

Voor de monitor werden 121 winkels in kernwinkelcentra en wijkwinkelcentra in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag onder de loep gelegd. Waar voorgaande jaren nog sprake was van een stijgende lijn, wordt die trend dit jaar doorbroken: het aantal winkels dat artikelen speciaal voor het Suikerfeest aanbiedt, is afgenomen. In 2019 gold dat nog voor 9,4 procent van de winkels, nu is dat 8,3 procent. In 2017 kocht slechts 3,2 procent Suikerfeest-artikelen in.

Het aantal winkels met zichtbare reclame-uitingen (zoals bordjes en slingers) voor de feestdag nam wel sterk toe ten opzichte van vorig jaar: van 5,8 procent in 2018 en 2019 naar 10,7 procent dit jaar. Van de onderzochte webshops besteden er vier (10,8 procent) zichtbaar aandacht aan het Suikerfeest.

Grote ketens die relatief veel aandacht besteden aan het Suikerfeest zijn volgens het onderzoek Ici Paris XL, Albert Heijn en Holland & Barrett. Redenen om dat niet te doen zijn volgens winkelmedewerkers 'andere lopende acties waar moslims uit kunnen kiezen', een gebrek aan publiek of geen/weinig aandacht voor het feest vanuit het hoofdkantoor. Ook wordt vaak aangegeven dat er minder acties en evenementen zijn opgezet vanwege de coronacrisis.